الاستهلاک التفاخري للمقبلات على الزواج وعلاقته بإدارة الدخل المالي للأسرة The consumption of marriage and the relationship between the management of the financial income of the family

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

قسم الاقتصاد المنـزلي کلية التربية النوعية – جامعة طنطا

المستخلص

الاستهلاک التفاخري للمقبلات على الزواج وعلاقته بإدارة الدخل المالي للأسرة     
  الاستهلاک التفاخري للمقبلات على الزواج وعلاقته بإدارة الدخل المالي للأسرة ان الاستغراق في سلوک الاستهلاک التفاخري يعد مشکلة اقتصادية تحتاج الى دراسة لما له من أثار سلبية على الأسرة من أهمها أنه يحد من فرصة الأسر في الاستثمار والادخار لتحقيق أهدافها الاقتصادية والمجتمعية لمواجهة الأزمات الاقتصادية التي قد تتعرض لها  ويستهلک الأفراد من السلع والخدمات ما يفوق قدراتهم الشرائية وحجم مرتبات أسرهم ومدخراتهم ويحملون أنفسهم ديون من أجل أن يجاروا الفئات الأخرى في ظاهرة الاستهلاک التفاخري . وقد اشتملت أدوات الدراسة على استمارة البيانات العامة للأسرة واستبيان الاستهلاک التفاخري  واستبيان ادارة الخل المالي (اعداد الباحثة)ويهدف البحث بشکل عام الى التعرف على العلاقة بين الاستهلاک التفاخري للمقبلات على الزواج وإدارة الدخل المالي للأسرة ويتبع هذا البحث المنهج الوصفي التحليلي وتکونت عينة البحث من عينة غرضيه قصديه قوامها 350 فتاه في سن الزواج من مستويات اجتماعية واقتصادية مختلفة وتوصلت النتائج الى: -
- وجود فرق ذات دلالة احصائية في الاستهلاک التفاخري للمقبلات على الزواج تبعا لمتغيرات المستوى الاجتماعي والاقتصادي (مستوى تعليم الفتاه –مستوى تعليم الوالدين – عمر الفتاة – عدد أفراد الأسرة – الدخل – محل الاقامة )
-وجود فرق ذات دلالة احصائية في ادارة الدخل المالي للأسرة ( التخطيط- التنظيم – التنفيذ- التقييم ) تبعا لمتغيرات المستوى الاجتماعي والاقتصادي (مستوى تعليم الفتاه –مستوى تعليم الوالدين – عمر الفتاة – عدد أفراد الأسرة – الدخل – محل الاقامة )
- وجود علاقة ارتباطيه بين محاور استبيان الاستهلاک التفاخري للمقبلات على الزواج ومحاور استبيان ادارة الدخل المالي للأسرة  .  
- اختلفت نسبة مشارکة العوامل المؤثرة على الاستهلاک التفاخري للمقبلات على الزواج.
- اختلفت نسبة مشارکة العوامل المؤثرة على ادارة الدخل المالي للأسرة .
- اختلفت الأوزان النسبية لأکثر محاور الاستهلاک التفاخري من قبل أفراد عينة البحث
وأوصت الباحثة بضرورة عمل دورات تثقيفية لتوعية المقبلات على الزواج بضرورة الترشيد والبعد عن سلوک الاستهلاک التفاخري والالتزام بالقواعد السليمة لإدارة المورد المالي والبعد عن الارتجالية والتقليد .
 
The consumption of marriage and the relationship between the management of the financial income of the family
The preoccupation with consumption behavior is an economic problem that needs to be studied because of its negative effects on the family. The most important of these is that it limits the opportunity of families to invest and save to achieve their economic and social goals to face the economic crises that may be exposed to it. Individuals consume goods and services Their families' salaries and savings, and bear debts in order to deal with other groups in the phenomenon of consumption. The research tools included general household data form, consumption consumption questionnaire and financial vinegar management questionnaire (researcher preparation). The aim of the research is to identify the relationship between the consumption of the appetizers for marriage and the management of family financial income. This research is followed by descriptive analytical method. Its 350-girl boys at the age of marriage of different social and economic levels reached the results:
- There are statistically significant differences in the consumption consumption of women who get married according to socio-economic variables (level of education of the girl - level of education of parents - age of the girl - number of family members - income - place of residence)
- The existence of teams with statistical significance in the management of the financial income of the family (planning - organization - implementation - evaluation) depending on the variables of social and economic level (level of education of the girl - the level of education of parents - the age of the girl - the number of family members - income - place of residence)
- The existence of a relationship between the axes of the questionnaire of consumption of the consumption of receptors on marriage and the themes of the questionnaire to manage the financial income of the family.
- The rate of participation of the factors affecting the consumption of freemasonry was different.
- The rate of participation of the factors affecting the management of the family's financial income varied.
- The relative weights of the most diffuse consumption axes differed by the members of the research sample
The researcher recommended the need to make educational sessions to educate women to marry the need to rationalize and away from the behavior of consumption and the commitment to the rules of sound management of the financial resource and away from improvisation and tradition.

الموضوعات الرئيسية