فاعلية بيئة إفتراضية في تنمية التحصيل المعرفي والأداء المهاري فى مقرر منظومة الحاسب الآلي لدي طلاب شعبة معلم الحاسب الآلي بکلية التربية النوعية. The effectiveness of a virtual environment in developing cognitive achievement and skill performance in the computer system course for students of the Computer Teacher Division

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 کلية التربية - جامعة طنطا

2 کلية التربية النوعية - جامعة طنطا

3 قسم تکنولوجيا التعليم -کلية التربية النوعية - جامعة طنطا

4 قسم العلوم التربوية والنفسية بکلية التربية النوعية - جامعة طنطا

المستخلص

فاعلية بيئة إفتراضية في تنمية التحصيل المعرفي والأداء المهاري فى مقرر منظومة الحاسب الآلي  لدي طلاب شعبة معلم الحاسب الآلي بکلية التربية النوعية.
يهدف هذا البحث إلي التعرف علي فاعلية بيئة افتراضية في تنمية التحصيل المعرفي والأدا المهاري في مقرر منظومة الحاسب الآلي لدي طلاب شعبة معلم الحاسب الآلي بکلية التربية النوعية، وقامت الباحثة بإعداد المقرر وفق نموذج عبد اللطيف الجزار للتصميم التعليمي، واستخدم البحث التصميم التجريبي للبيئة الافتراضية المعروف بإسم التصميم القبلي / البعدي باستخدام مجموعتين متکافئتين إحداهما ضابطة والأخري تجريبية مع التطبيق القبلي والبعدي لکل من (الاختبار التحصيلي- بطاقة الملاحظة)، وقد اقتصر البحث علي عينة من طلاب الفرقة الرابعة قسم تکنولوجيا التعليم شعبة معلم الحاسب الآلي بکلية التربية النوعية جامعة طنطا، وکانت أهم نتائج البحث إسهام البيئة الافتراضية بزيادة التحصيل المعرفي في عملية التعلم، کما أن البيئة الافتراضية أدت إلي زيادة مستوي أداء الطلاب في مهارات منظومة الحاسب الآلي، ويوصي البحث الحالي بضرورة الاهتمام بتصميم بيئات التعلم الافتراضية ثلاثية الأبعاد في التعليم الجامعي وتوظيفها في مقررات طلاب تکنولوجيا التعليم.
 
 


 
The effectiveness of a virtual environment in developing cognitive achievement and skill performance in the computer system course for students of the Computer Teacher Division
Faculty of Specific Education
This research aims to identify the effectiveness of the virtual environment in the collection of knowledge development and Wireless Performance skill in the decision of the computer system I have a computer teacher at the Faculty of Specific Education Division of students, the researcher prepare a scheduled according to Abdul Latif butcher model of instructional design, and use the search experimental design virtual environment known as tribal design / posttest using two unequal one officer experimental and the other with tribal and Post application of each of the (test Althesela- note card), has been limited research on a sample of the band students of the fourth Department of Educational technology Division Computer teacher at the Faculty of specific Education, Tanta University, and was the most important results Find the contribution of the virtual environment to increase the collection of knowledge in the learning process, and the virtual environment led to increased student performance in the computer system skills, and recommends that current research need to take care to design a three-dimensional virtual learning environments in higher education and employment in the decisions of educational technology students.

الموضوعات الرئيسية