فاعلية استخدام نموذج شوارتز لتدريس الاقتصاد المنزلى فى تنمية مهارات التفكير التحليلى والفهم العميق لدى تلميذات المرحلة الإعدادية The Effectiveness of Using the Schwartz Model for Teaching Home Economics in Developing Analytical Thinking and Deep Understanding Skills among Middle School Students

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

مدرس بقسم الاقتصاد المنزلى كلية التربية النوعية – جامعة عين شمس

10.21608/sjsep.2025.414683.1325

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى تقصي فاعلية استخدام نموذج شوارتز لتدريس الاقتصاد المنزلى فى  تنمية مهارات التفكير التحليلى والفهم العميق لدى تلميذات المرحلة الاعدادية. واعتمد البجث على المنهج التجريبي تصميم مجموعتين تجريبية وضابطة (قبلي- بعدي). وتم إعداد اختبار في مهارات التفكير التحليلي تضمن (30) مفردة موزعة على مهارات: الملاحظة والتصنيف، المقارنة والمقابلة، استيعاب العلاقات والأنماط، والتنبؤ والاستنتاج، واختبار في مهارات الفهم العميق تضمن (20) مفردة موزعة على مهارات: التفكير التوليدي وطبيعة التفسيرات، اتخاذ القرار، وطرح الأسئلة. وتم قياس الخصائص السيكومترية من صدق وثبات. وتكونت عينة البحث من مجموعتين تجريبية (ن1= 38)، ومجموعة ضابطة (ن2=37)، تم اختيارها عشوائياً من تلميذات الصف الثاني الإعدادي. وتم تطبيق التجربة في الفصل الدراسي الأول بالعام الدراسي 2023/2024م، حيث تم تدريس وحدة (أسرة متعاونة) في مقرر الاقتصاد المنزلي بالصف الثاني الإعدادي باستخدام نموذج شوارتز، مع تطبيق أدوات القياس قبلياً وبعدياً.
 وأسفرت نتائج البحث عن وجود فروق دالة إحصائياَ بين متوسطي درجات تلميذات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التفكير التحليلي واختبار مهارات الفهم العميق، وذلك لصالح درجات تلميذات المجموعة التجريبية. كما بينت نتائج البحث فاعلية المتغير المستقل (نموذج شوارتز) فى تدريس الاقتصاد المنزلي على تنمية مهارات التفكير التحليلى وتنمية مهارات الفهم العميق، حيث بلغت قيمة مربع إيتا (0.90، 0.93) على الترتيب، كما بينت النتائج وجود علاقة طردية (موجبة) دالة إحصائيا عند مستوى 0,01 بين مهارات التفكير التحليلي ككل ومهارات الفهم العميق ككل. وأوصى البحث بضرورة توظيف نموذج شوارتز في تدريس الاقتصاد المنزلي، مع ضرورة تدريب معلمات الاقتصاد المنزلي بالمرحلة الإعدادية على استخدام نموذج شوارتز في التدريس لتنمية العديد من المتغيرات لدى التلميذات بالمرحلة الإعدادية.
 
          The current research aimed to investigate the effectiveness of using the Schwartz Model for Teaching Home Economics in developing analytical thinking and deep understanding skills among middle school students. The study depends on an experimental approach, designing two groups: experimental and control (pre-post) test. A test was prepared on analytical thinking skills, including (30) items distributed among the skills: observation and classification, comparison and contrast, understanding relationships and patterns, and prediction and reasoning. A test on deep understanding skills, including (20) items distributed among the skills: generative thinking and interpretations, decision-making, and asking questions, was also prepared. Psychometric properties were measured for validity and reliability. The study sample consisted of two groups: an experimental group (n=38) and a control group (n=37), randomly selected from second-year middle school students. The experiment was implemented during the first semester of the 2023/2024 academic year. The "Cooperative Family" unit was taught in the second-year middle school home economics curriculum using the Schwartz model, with pre- and post-tests applied to both measurement tools. The results of the research show that there are statistically significant differences between the average scores of students in the experimental and control groups on the post-test of the analytical thinking skills test and the deep understanding skills test, in favor of the experimental group. The results also demonstrated the effectiveness of the independent variable (the Schwartz model) for teaching home economics in developing analytical thinking skills and deep understanding skills, with the Eta square value reaching (0.90 and 0.93), respectively. The results also indicated a statistically significant positive relationship at the 0.01 level between analytical thinking skills as a whole and deep understanding skills. The study recommended the use of the Schwartz model in home economics teaching, along with the need to train middle school home economics teachers on the use of the Schwartz model in teaching to develop several variables among middle school students.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية