شخصية الغجري في المسرح المصري المعاصر قراءة في مسرحية "الغجري" للكاتب "بهيج إسماعيل" ومسرحية "الغجرية والسنكوح" للكاتب "السيد حافظ " The Gypsy Character in Contemporary Egyptian Theatre Reading the play "The Gypsy" by the writer "Bahig Ismail" and the play "The Gypsy and the Sankoh" by the writer "Sayed Hafez"

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

مدرس المسرح بقسم الإعلام التربوي كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

المستخلص

تعد الشخصية من أهم عناصر البناء الدرامي في النص المسرحي؛ لأنها تحمل على عاتقها مهمة توصيل الفكرة أو القضية التي يتبناها الكاتب المسرحي ، لذا اعطى ارسطو للشخصية المسرحية المرتبة الثانية بعد الحبكة لأن التراجيديا لا تحاكي الأشخاص ولكنها تحاكي الأفعال. ويعد الغجر من الفئات التي تنتشر في كل دول العالم وليس بمصر فقط، وقد تناول بعض الكُتاب الغجر في كتاباتهم الأدبية نظراً لما تتمتع به تلك الشخصية من سمات وخصائص قد تكون متمايزة إلى حد بعيد، بالإضافة إلى الموروث الثقافي لدي العامة اتجاه تلك الفئة. وقد لاحظت الباحثة ظهور شخصية الغجري في النص المسرحي لتعبر عن قضايا عدة من منطلق تفرد الغجري في المجتمع الذي يعيش فيه بسمات وخصائص تميزهم.
لذا  تهدف  هذه الدراسة إلي التعرف على سمات الشخصية الغجرية في المسرح المصري المعاصر. وكذلك التعرف على القضايا التي تعبر عنها شخصية الغجري في النص المسرحي محل الدراسة ،والوقوف على صورة الغجري في المسرح من خلال مسرحيتين لكاتبين مختلفين من كُتاب المسرح المصري .وقد اعتمدت الدارسة علي عينة عمدية لمسرحيتين  لكاتبين من كبار كٌتاب المسرح المصري المعاصر؛ مسرحية" الغجري" للكاتب "بهيج إسماعيل" ، ومسرحية "الغجرية والسنكوح" للكاتب "السيد حافظ". وتعتمد الدراسة علي المنهج البنيوي التكويني.
وقد توصلت الدراسة إلي أن الكاتبين اعتمدا بصورة أساسية على الشخصية الغجرية في عرض القضايا والأفكار المختلفة  التي تدور حولها نصيهما المسرحي، ولكن اختلفا في طريقتهما في تناول الشخصية الغجرية في نصيهما المسرحي حيث غلب أسلوب التراجيديا في "نص الغجري" لـ"بهيج اسماعيل" بينما اتجه "السيد حافظ" إلي الكوميديا الساخرة في نصه "الغجرية والسنكوح" نظراً لاختلاف طبيعة القضايا التي يحملها كل نص .كما ظهرت بعض السمات التي يتسم بها الغجر في الواقع في النصين المسرحيين –عينه الدراسة- كالتشتت والترحال واشتغالهم بأعمال السحر والوشم  والفهلوة ، كما استطاع الكاتبان توظيف البنية الزمانية والمكانية والحوارية خدمة الشخصية الغجرية واكتمال أبعادها النفسية والمادية والاجتماعية.
 
 
        Character is one of the most important elements of dramatic construction in a theatrical text, because it bears the task of conveying the idea or issue adopted by the playwright .Therefore, Aristotle gave the theatrical character second place after the plot because tragedy does not imitate people but rather imitates actions. Gypsies are a group that is spread throughout all countries of the world, not just in Egypt. Some writers have dealt with the Gypsies in their literary writings, given the characteristics and traits that this character possesses, which may be very distinct. In addition to the public's cultural heritage towards this group, the researcher noted the appearance of the Gypsy character in the theatrical text to express several issues based on the uniqueness of the Gypsies in the society in which they live, with their distinctive traits and characteristics. The study aims to identify the characteristics of the Gypsy character in contemporary Egyptian theatre.                                     
            As well as identifying the issues expressed by the character of the Gypsy in the theatrical text under study, and examining the image of the Gypsy in the theatre through two plays by two different Egyptian theatre writers. The study relied on a deliberate sample of two plays by prominent Egyptian playwrights: "The Gypsy" by Bahig Ismail, and "The Gypsy and the Sankoh" by Sayed Hafez. The study relies on the structural-formative approach.                                                                                                                                     
    The study concluded that the two writers relied primarily on the Gypsy character in presenting the various issues and ideas that revolve around their two theatrical texts.                                                                                      
However, they differed in their approach to dealing with the Gypsy character in their theatrical texts, as the style of tragedy and intensity prevailed in “The Gypsy Text” by “Bahig Ismail,” while “Sayed Hafez” turned to satirical comedy in his text “The Gypsy and the Sankoh,” due to the difference in the nature of the issues carried by each text. Some of the characteristics of the Gypsies in reality appeared in the two theatrical texts - the subject of this study - such as dispersion, wandering, and their practice of magic, tattooing, and trickery. The two writers were able to employ the temporal, spatial, and dialogical structure to serve the Gypsy character and complete its psychological, material, and social dimensions.   

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية