نوع المستند : أبحاث علمیة
المؤلف
الأستاذ المشارك بقسم تصميم المنتجات – تخصص سكن وإدارة منزل كلية التصاميم والفنون – جامعة الأميرة نورة بنت عبدالرحمن
المستخلص
تمثلت أهداف هذا البحث في دراسة طبيعة العلاقة بين كثافة استخدام وسائل التواصل الاجتماعي بجوانبه الثلاثة (الجانب الاجتماعي، الجانب النفسي، الجانب الصحي)، والخجل الاجتماعي لدى عينة من طالبات الجامعة بأبعاده الثلاثة (بُعد المكون المعرفي، بُعد المكون الفسيولوجي، بُعد المكون السلوكي) وبعض المتغيرات الكمية لعينة الدراسة (عمر الطالبة، المستوى التعليمي للطالبة، فئات الدخل الشهري، عدد ساعات الجلوس على الانترنت يومياً) ، وتحديد طبيعة الفروق بين الطالبات عينة الدراسة من( أبناء العاملات وغير العاملات ، طالبات الكليات العملية وطالبات الكليات النظرية) في كثافة استخدام وسائل التواصل الاجتماعي بجوانبه الثلاثة ، والخجل الاجتماعي لدى عينة من طالبات الجامعة بأبعاده الثلاثة ، والتعرف على طبيعة التباين بين الطالبات الجامعيات عينة الدراسة في كثافة استخدام وسائل التواصل الاجتماعي بجوانبه الثلاثة ، والخجل الاجتماعي لدى عينة من طالبات الجامعة بأبعاده الثلاثة تبعاً لـ (عمر الطالبة الحالة الاجتماعية للطالبة، عدد الساعات التي تستخدم فيها الانترنت، فئات الدخل الشهري).
واتبعت الدراسة الحالىة المنهج الوصفي التحليلي، حيت تم إعداد وتقنين استبيان كثافة استخدام وسائل التواصل الاجتماعي بجوانبه الثلاثة، والخجل الاجتماعي لدى عينة من طالبات الجامعة بأبعاده الثلاثة حيث تم تطبيقها على 211 طالبة جامعية تم اختيارهن بطريقة صدفية غرضية ومن مستويات اجتماعية واقتصادية مختلفة.
وأظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة عند مستوى دلالة 0,01 بين كثافة استخدام وسائل التواصل الاجتماعي للطالبات الجامعيات بجوانبه الثلاثة، والخجل الاجتماعي لدى عينة من طالبات الجامعة بأبعاده الثلاثة، وكذلك توجد علاقة ارتباطيه موجبة عند مستوى دلالة 0,01 بين كثافة استخدام وسائل التواصل الاجتماعي ككل وبين كل من عدد ساعات الجلوس على الانترنت يومياً، ولا توجد علاقة ارتباطيه بين كثافة استخدام وسائل التواصل الاجتماعي ككل وبين كل من عمر الطالبة، المستوى التعليمي للأب، فئات الدخل الشهري، وكذلك لا توجد علاقة ارتباطيه بين الخجل الاجتماعي لدى طالبات الجامعة ككل وبين كل من عمر الطالبة، المستوى التعليمي للأب، وكذلك توجد فروق ذات دلالة احصائية بين الطالبات الجامعيات عينة الدراسة أبناء العاملات وغير العاملات في كثافة استخدام وسائل التواصل الاجتماعي للطالبات الجامعيات ككل، والخجل الاجتماعي لدى عينة من طالبات الجامعة ككل، عند مستوى دلالة 0.01 لصالح أبناء غير العاملات ، كما يتضح عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائيا بين الطالبات الجامعيات عينة الدراسة حسب نوعية الكليات (عملية، نظرية) في كثافة استخدام وسائل التواصل الاجتماعي للطالبات الجامعيات بجوانبه الثلاثة، والخجل الاجتماعي لدى عينة من طالبات الجامعة بأبعاده الثلاثة، وكذلك يوجد تباين دال احصائياً بين ربات الاسر عينة الدراسة في كثافة استخدام وسائل التواصل الاجتماعي للطالبات الجامعيات ككل، تبعاً لعدد الساعات التي تستخدم فيها الانترنت عند مستوى دلالة 0,01وذلك لصالح الطالبات التي تتراوح مدة جلوسهن على الانترنت من 6 ساعات فأكثر يومياً، بينما يتضح عدم وجود تباين دال إحصائيا بين طالبات الجامعة عينة الدراسة في الخجل الاجتماعي للطالبات الجامعيات ككل تبعا لـ(عمر الطالبة، الحالة الاجتماعية، عدد الساعات التي تستخدم فيها الانترنت).
وقدمت الدراسة مجموعة من التوصيات كان أهمها وضع مجموعة من التدابير القانونية أو التشريعية للحد من تفشي ظاهرة كثافة استخدام وسائل التواصل الاجتماعي في المجتمع وبخاصة بين طلاب الجامعات، وكذلك نشر التوعية بين الأفراد (صغار السن والشباب في المدارس والجامعات) بمشكلة سوء استخدام الأنترنت، وسبل الاستفادة منها على نحو إيجابي، بالمحاضرات والندوات والمؤتمرات والأندية، كما يجب على الوالدىن والمعلمين التعاون لإيجاد بيئة صالحة مقبولة في المنزل تبعث على الرضا والسرور، وبيئة تعليمية تحفز على التعلم وتشبع الرغبات والميول تفخر وتعتز بها المراهقة وتشعرها بأن هناك أفراد يحبوها ويحترموها ويهتمون بشئونها خارج نطاق المنزل مما يعزز ثقتها بنفسها وبالأفراد المحيطين من حولها في المدرسة والمجتمع بصفة عامة.
The objectives of this study were to identify the nature of the relationship between social media addiction with its three aspects (the social aspect, the psychological aspect, the health aspect), and social shyness among a sample of university students in its three dimensions (the dimension of the cognitive component, the dimension of the physiological component, the dimension of the behavioral component) and some And the quantitative variables for the study sample (the age of the student, the educational level of the student, the monthly income groups, the number of hours of sitting on the Internet per day), And determining the nature of the differences between the students of the study, the study sample (children of working and non-working women, students of scientific faculties and students of theoretical faculties) in social media addiction in its three aspects, and social shyness among a sample of university students in its three dimensions, and identifying the nature of the discrepancy between university students in the study sample in Social media addiction in its three aspects, and social shyness among a sample of university students in its three dimensions according to (the age of the student, the student’s marital status, the number of hours she uses the Internet, the monthly income categories).
The current study followed the descriptive analytical approach, whereby a questionnaire was prepared and legalized for social media addiction with its three aspects, and social shyness among a sample of university students with its three dimensions, as it was applied to 211 female university students who were selected in a purposive and purposeful manner and from different social and economic levels.
The results showed that there was a positive correlation at the level of significance 0.01 between the addiction of social media for female university students in its three aspects, and social shyness among a sample of university students in its three dimensions, and there was also a positive correlation at the level of significance of 0.01 between the addiction of social media as a whole and between Each of the number of hours of sitting on the Internet per day, and there is no correlation between the addiction to social media as a whole and the age of the student, the educational level of the father, the monthly income groups, And social shyness among a sample of university students in its three dimensions, and there is also a statistically significant difference between heads of families in the study sample in the addiction to social media for university students as a whole, according to the number of hours they use the Internet at the 0.01 significance level, in favor of the students whose length of sitting on the Internet varies. From 6 hours or more per day, while it is clear that there is no statistically significant difference between the university students, the study sample, in the social shyness of university students as a whole, according to (the student’s age, marital status, number of hours in which she uses the Internet)
The study presented a set of recommendations, the most important of which was the development of a set of legal or legislative measures to limit the spread of the phenomenon of addiction to social media in society, especially among university students, as well as spreading awareness among individuals (young people and young people in schools and universities) about the problem of misuse of the Internet, and ways to benefit from it. Positively, through lectures, seminars, conferences, and clubs. Parents and teachers should cooperate to create a valid and acceptable environment at home that brings satisfaction and pleasure, and an educational environment that stimulates learning and satisfies the desires and tendencies of adolescence and makes it feel that there are individuals who love it, respect it and take care of its affairs outside the home, which leads It enhances her confidence in herself and the people around her in school and society in general.
الكلمات الرئيسية
الموضوعات الرئيسية