أثر استخدام نموذج التعلم الخبراتي في تدريس مقرر علم النفس الاجتماعي على تنمية الذكاء الوجداني والرشاقة المعرفية لدى طالبات كلية الاقتصاد المنزلي جامعة الأزهر The Impact of Using the Experiential Learning Model in Teaching the Social Psychology Course on Developing Emotional Intelligence and Cognitive Agility among Female Students of the Faculty of Home Economic

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

مدرس بقسم الاقتصاد المنزلي التربوي كلية الاقتصاد المنزلي- جامعة الأزهر

المستخلص

         هدف البحث الحالي إلى  الكشف عن أثر استخدام نموذج التعلم الخبراتي في تدريس مقرر علم النفس الاجتماعي على تنمية الذكاء الوجداني والرشاقة المعرفية لدى طالبات كلية الاقتصاد المنزلي جامعة الأزهر، وذلك على عينة قوامها (25) طالبة من طالبات الفرقة الرابعة ببرنامج الاقتصاد المنزلي التربوي – كلية الاقتصاد المنزلي جامعة الأزهر، واشتملت أداوت البحث  على اختبار مهارات الذكاء الوجداني (إعداد الباحثة)، ومقياس الرشاقة المعرفية (إعداد الباحثة)،  وتوصلت نتائج البحث إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسط درجات الطالبات في التطبيق القبلي والبعدي في اختبار الذكاء الوجداني  ومهاراته الفرعية ( الوعي بالذات، إدارة الانفعالات، الدافعية الذاتية" التحفيز"، التعاطف" التفهم"، التعامل مع العلاقات، الاختبار ككل) لصالح التطبيق البعدي، كما توصلت النتائج إلى  وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسط درجات الطالبات في التطبيق القبلي والبعدي في مقياس الرشاقة المعرفية وأبعاده الفرعية ( الانفتاح المعرفي، المرونة المعرفية، تركيز الانتباه، المقياس ككل) لصالح التطبيق البعدي، أما عن طبيعة العلاقة بين الذكاء الوجداني بمهاراته الخمسة والرشاقة المعرفية بأبعادها الثلاثة فقد أثبتت النتائج وجود علاقة ارتباطية  طردية موجبة ذات دلالة إحصائية بين الذكاء الوجداني بمهاراته الخمسة  والرشاقة المعرفية بأبعادها الثلاثة لدى طالبات كلية الاقتصاد المنزلي جامعة الأزهر.
 
 
         The current research aimed to explore the impact of using the experiential learning model in teaching the Social Psychology course on developing emotional intelligence and cognitive agility among students of the Faculty of Home Economics at Al-Azhar University. The study was conducted on a sample of 25 fourth-year students enrolled in the Educational Home Economics Program at the Faculty of Home Economics, Al-Azhar University. The research tools included an Emotional Intelligence Skills Test (prepared by the researcher) and a Cognitive Agility Scale (prepared by the researcher). The results revealed statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of the students in the pre-test and post-test of emotional intelligence and its sub-skills (self-awareness, emotion management, self-motivation, empathy, relationship management, and the overall test) in favor of the post-test. Additionally, the results showed statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of the students in the pre-test and post-test of cognitive agility and its sub-dimensions (cognitive openness, cognitive flexibility, and attention focus, and the overall scale) in favor of the post-test. As for the nature of the relationship between emotional intelligence with its five skills and cognitive agility with its three dimensions, the findings confirmed the existence of a statistically significant positive correlation between emotional intelligence and its five skills and cognitive agility and its three dimensions among the students of the Faculty of Home Economics at Al-Azhar University.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية