فاعلية برنامج ارشادى لتعزيز مهارات إدارة الوقت وعلاقته بجودة الحياة الرقمية لطلاب جامعة الإسكندرية The Effectiveness of a Counseling Program to Enhance Time Management Skills and Its Relationship with Digital Quality of Life Among Alexandria University Students

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

كلية التربية النوعية جامعة الاسكندرية

10.21608/sjsep.2025.370687.1221

المستخلص

استهدف البحث بصفة رئيسية دراسة فاعلية برنامج إرشادى لتعزيز مهارات إدارة الوقت وعلاقته بجودة الحياة الرقمية لطلاب جامعة الإسكندرية، وقد تم تخطيط وتنفيذ وتقييم البرنامج الإرشادى وقياس حجم تأثير البرنامج على كل من مهارات إدارة الوقت وجودة الحياة الرقمية وتكونت أدوات البحث من استمارة البيانات العامة لطلاب الجامعة وأسرهم، استبيان مهارات إدارة الوقت، استبيان جودة الحياة الرقمية، برنامج إرشادى لتعزيز مهارات إدارة الوقت وتحسين جودة الحياة الرقمية ، تم إختيار عينة البحث الأساسية بأسلوب العينة المتاحة واشتملت عينة البحث الأساسية على (394) من طلاب جامعة الإسكندرية من الذكور والاناث ، واشتملت العينة التجريبية على (44) طالب وطالبة تم اختيارهم بطريقة عمدية من طلاب العينة الأساسية من ذوى المستوى المنخفض والمتوسط في مهارات إدارة الوقت وجودة الحياة الرقمية، وقد تم استخدام المنهج الوصفى التحليلى والمنهج شبه التجريبى ، وكان من أهم نتائج البحث وجود علاقة إرتباطية موجبة دالة إحصائيا بين إجمالي مهارات إدارة الوقت بأبعادها (التخطيط، التنظيم، التنفيذ، التقييم، التغلب على مضيعات الوقت) وإجمالي جودة الحياة الرقمية بأبعادها (الصحة والسلامة الرقمية، القدرات الرقمية، الأمن الرقمى) لطلاب الجامعة كما أسفرت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسط درجات المجموعة التجريبية قبل وبعد تطبيق البرنامج في إجمالي مهارات إدارة الوقت بأبعادها ، وإجمالي جودة الحياة الرقمية بأبعادها لطلاب الجامعة لصالح التطبيق البعدي والذى يعد مؤشراً على فاعلية البرنامج الإرشادى.
 
      The research mainly aimed to investigate the effectiveness of a guidance program designed to enhance time management skills and its relationship with digital quality of life among students at Alexandria University. The guidance program was designed, implemented, and evaluated, and its impact on both time management skills and digital quality of life was measured. The research tools included a general data form for university students and their families, a time management skills questionnaire, a digital quality of life questionnaire, and a guidance program aimed at enhancing time management skills and Improve Digital Quality of Life,  The main research sample was selected using the available sampling method and consisted of 394 male and female students from Alexandria University. The experimental sample included 44 students, deliberately selected from The main research sample, who demonstrated low to moderate levels of time management skills and digital quality of life . The study employed both a descriptive-analytical method and a quasi-experimental design . The findings revealed a statistically significant positive correlation between overall time management skills (including dimensions of planning, organization, execution, evaluation, and overcoming time-wasters) and overall digital quality of life (comprising digital health and safety, digital competencies, and digital security) among university students. Furthermore, the results showed statistically significant differences between the pre- and post-program mean scores of the experimental group in both overall time management skills and overall digital quality of life, with post-test scores showing improvement. This indicates the effectiveness of the counseling program.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية