فاعلية استراتيجية البنتاجرام في تنمية التفكير الإيجابي لدى طالبات المرحلة الإعدادية في ضوء الاتجاهات المعاصرة Effectiveness of the Pentagram strategy in developing positive thinking among preparatory school students in light of contemporary trends.

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

مدرس المناهج وطرق التدريس الاقتصاد المنزلي- كلية التربية النوعية جامعة المنصورة

10.21608/sjsep.2025.390688.1294

المستخلص

     هدف البحث الحالي إلى التعرف على فاعلية استراتيجية البنتاجرام في تنمية التفكير الإيجابي لدى طالبات المرحلة الإعدادية في ضوء الاتجاهات المعاصرة, وتكونت عينة البحث من مجموعة من طالبات الصف الأول الإعدادي وعددها ( 60 طالبة) تم تقسيمها إلى مجموعتين إحداهما تجريبية وعددها (30 طالبة) بمدرسة جيهان السادات الإعدادية بنات , والأخرى مجموعة ضابطة (30 طالبة ) بمدرسة شهداء التحرير الإعدادية بنات ،التابعتان لإدارة ميت غمر التعليمية بمحافظة الدقهلية وتم تطبيق البحث من خلال الوحدة الأولى بكتاب مهارات إدارة الأسرة وريادة الأعمال (الاقتصاد المنزلي سابقا) والمقرر على طالبات الصف الأول الإعدادي أثناء الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي (2024-2025) ، واﻋﺘﻤدت اﻟﺒﺎﺤثة على اﻟﻤﻨﻬﺞ الوصفي لعرض أدبيات البحث والمنهج اﻟﺘﺠرﯿﺒﻲ ذو التصميم شبه التجريبي للمجموعتين المجموعة التجريبية عددها (30) طالبة تدرس المحتوى باستخدام استراتيجية البنتاجرام  والضابطة عددها (30) طالبة  تدرس بالطريقة التقليدية، وتمثلت أدوات البحث في ( الاختبار التحصيلي , مقياس التفكير الإيجابي ) من إعداد الباحثة  وتوصل البحث في نتائجه إلى فاعلية استراتيجية البنتاجرام في تحسين مستوى التحصيل الدراسي وتنمية التفكير الإيجابي لدى طالبات المجموعة التجريبية عينة البحث، كما أثبت وجود ارتباط دال موجب عند مستوي دلالة (01‚ ) بين درجات كل من التحصيل ككل والتفكير الإيجابي ككل لدى تلاميذ المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي ومقياس التفكير الإيجابي , وهذا يشير إلي أن نمو التفكير الإيجابي قد أسهم في تنمية التحصيل بعد التدريس بإستراتيجية البنتاجرام , وأوصى البحث بضرورة استخدام استراتيجية البنتاجرام في المناهج الدراسية لمختلف المراحل الدراسية .
 
     The current research aimed to identify the effectiveness of the Pentagram strategy in developing positive thinking among middle school students in light of contemporary trends. The research sample consisted of a group of first-year middle school students, numbering (60 students), who were divided into two groups, one of which was an experimental group, numbering (30 students) at Jehan El Sadat Girls’ Middle School, and the other a control group (30 students) at Martyrs of Liberation Girls’ preparatory School .The research was applied through the first unit of the book “Family Management and Entrepreneurship Skills” (formerly “Home Economics”) prescribed for first-year middle school students during the second semester of the academic year (2024-2025). The researcher relied on the descriptive approach to present the research literature .The experimental method with a quasi-experimental design for the two groups: the experimental group, numbering (30) students, studying the content using the Pentagram strategy, and the control group, numbering (30) students, studying using the traditional method. The research tools were (the achievement test, the positive thinking scale) prepared by the researcher. The research concluded in its results that the Pentagram strategy is effective in improving the level of academic achievement and developing positive thinking among the students of the experimental group, the research sample. It also proved the existence of a significant positive correlation at a significance level of (0.01) between the scores of both achievement as a whole and positive thinking as a whole among the students of the experimental group in the post-application of the achievement test and the positive thinking scale. This indicates that the growth of positive thinking has contributed to the development of achievement after teaching using the Pentagram strategy.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية