التفاعل بين أنماط الفواصل بالتعلم المتباعد الإلكتروني ومستوي روبوتات المحادثة الذكية وأثره على تنمية مهارات توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي في البحث العلمي لدى طلاب الدراسات العليا The Interaction Between Interval Types in Electronic Spaced Learning and The Level of Intelligent Chat Bots and Their Impact on Developing Graduate Students' Skill

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 أستاذ مساعد تكنولوجيا التعليم كلية التربية- جامعة المنصورة

2 مدرس الحاسب الآلي جامعة بدر- بالقاهرة

المستخلص

   هدف البحث إلي تنمية مهارات توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي في البحث العلمي لدي طلاب الدبلوم الخاص بقسم تكنولوجيا التعليم بكلية التربية جامعة المنصورة، من خلال قياس أثر التفاعل بين أنماط الفواصل بالتعلم المتباعد الإلكتروني (موسع/ متساوي) ومستوى روبوتات المحادثة الذكية (موجز/ موسع)، وتكونت عينة البحث من(60) طالب وطالبة، واتبع البحث منهج المسح الوصفي والمنهج التجريبي، واستخدم التصميم شبه التجريبي المعروف باسم التصميم العاملي ثنائي الاتجاه والمعروف باسم التصميم العاملي 2×2، Factorial Design 2×2))، حيث تم تقسيم العينة إلي أربع مجموعات تجريبية، عدد كل مجموعة(15) طالب، درس طلاب المجموعة الأولى بنمط الفاصل الموسع، ومستوى روبوت المحادثة الذكية موجز، ودرس طلاب المجموعة الثانية بنمط الفاصل الموسع، ومستوى روبوت المحادثة الذكية موسع، درس طلاب المجموعة الثالثة بنمط الفاصل المتساوي، ومستوى روبوت المحادثة الذكية موجز، درس طلاب المجموعة الرابعة بنمط الفاصل المتساوي، ومستوى روبوت المحادثة الذكية موسع، وتمثلت أدوات البحث في اختبار تحصيلي لقياس الجوانب المعرفية، وبطاقة ملاحظة لقياس الجوانب الأدائية لمهارات توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي في البحث العلمي، وتوصل البحث إلي وجود أثر للتفاعل بين أنماط الفواصل بالتعلم المتباعد الإلكتروني (موسع/ متساوي) ومستوى روبوتات المحادثة الذكية (موسع / موجز)، وتفوق المجموعة التجريبية الثانية التي درست بنمط الفاصل الموسع، ومستوى روبوت المحادثة الذكية موسع، وتم مناقشة النتائج وتقديم التفسيرات، وأوصى البحث بضرورة توظيف أنماط الفواصل ومستوى روبوتات المحادثة الذكية ببيئات التعلم الإلكتروني.
 
 
    The aim of the research was to develop the skills of employing artificial intelligence applications in scientific research among diploma students in the Department of Educational Technology, Faculty of Education, Mansoura University, by measuring the effect of the interaction between the interval types in electronic spaced learning (extended/equal) and the level of intelligent chat bots (brief/extended). The research sample consisted of (60) male and female students. The research followed the descriptive survey method and the experimental method, and used the quasi-experimental design known as the two-way factorial design, also known as the 2×2 factorial design. The sample was divided into four experimental groups, each group consisting of (15) students. The students of the first group studied with the extended interval type, and the intelligent chat bot level was brief. The students of the second group studied with the extended interval type, and the intelligent chat bot level was expanded. The students of the third group studied with the equal interval pattern, and the intelligent chat bot level was brief. The students of the fourth group studied with the equal interval type, and the intelligent chat bot level was expanded. The research tools were an achievement test to measure cognitive aspects, and an observation card. To measure the performance aspects of skills in employing artificial intelligence applications in scientific research, the study found an interaction effect between the interval types in e-spaced learning (extended/equal) and the level of intelligent chat bots (extended/brief). The second experimental group, which studied using an extended interval type and an expanded chat bots, outperformed. The results were discussed and interpretations provided. The study recommended the use of interval types and the level of intelligent chat bots in e-learning environments. Keywords: e-spaced learning, interval patterns, intelligent chat bots, artificial intelligence applications in scientific research.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية