أثر أستخدام تقنية الذكاء الأصطناعى (AI) Chat GPT على تنمية مهارات الروبوتات الذكية Chatbots لدى طلاب تكنولوجيا التعليم The effect of Using artificial intelligence techniques (AI) ChatGPT developing the skills of smart robots Chatbots among educational technology students

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 المنفوحة

2 رئيس قسم تكنولوجيا التعليم - كلية التربية النوعية جامعة طنطا

3 أستاذ تكنولوجيا التعليم المساعد بكلية التربية النوعية جامعة طنطا

4 مدرس بقسم تكنولوجيا التعليم بكلية التربية النوعية جامعة طنطا.

المستخلص

هدف البحث إلى تنمية مهارات الروبوتات الذكية Chatbots   لدى طلاب تكنولوجيا التعليم وذلك من خلال  تصميم بيئة التعلم الإلكترونى القائمة على تقنية الذكاء الأصطناعى  (AI) Chat GPT واستخدمت الباحثة المنهج الوصفى التحليلى  وذلك لإعداد للإطار النظرى والدراسات السابقة الخاصة بموضوع البحث وادبيات البحث من خلال الدراسة التحليلية للأدبيات والدراسات ذات صلة بموضوع البحث  والمنهج شبه التجريبيى  لقياس فاعلية المتغير المستقل بيئة التعلم الإلكترونية المدعمة بتقنيات الذكاء الاصطناعي(AI) Chat GPT في تنمية مهارات الروبوتات الذكية Chatbots  لدى طلاب تكنولوجيا التعليم  وقامت بتقسيم عينة البحث التي تكونت من (٦٠) طالباً إلى مجموعتين تجريبيتين: المجموعة التجريبية الأول تكونت من (۳۰) طالباً درست  داخل بيئة التعلم الإلكترونى القائمة على تقنية الذكاء الأصطناعى (AI) Chat GPT والمجموعة التجريبية الثانية تكونت من (۳۰) طالباً درست داخل بيئة التعلم الإلكترونية ، وقامت بإعداد أدوات البحث والتي تمثلت في اختبار تحصيلي لقياس الجانب المعرفي المرتبط بمهارات الروبوتات الذكية Chatbots  ، وبطاقة ملاحظة لقياس الجانب الأدائي لمهارات الروبوتات الذكية Chatbots  لدي طلاب تكنولوجيا التعليم ، وذلك لوجود ضعف لدي الطلاب في المهارات الأساسية للروبوتات الذكية Chatbots  ، وتمثلت فروض البحث في الفروض الآتية لا توجد فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة ( ۰.۰۵) بين متوسطات درجات طلاب المجموعات التجريبية في التطبيق البعدى للاختبار التحصيل المعرفي المرتبط  بمهارات الروبوتات الذكية Chatbots  ، و لبطاقة ملاحظة الأداء المهاري المرتبط بمهارات الروبوتات الذكية Chatbots  ،  ومتوسطات درجات طلاب المجموعات التجريبية في التطبيق البعدي و يرجع إلى استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي(AI) Chat GPT ببيئات التعلم الإلكترونية في تنمية مهارات الروبوتات الذكية Chatbots  لدى طلاب تكنولوجيا التعليم. ثم قامت الباحثة بنتائج البحث، وكانت التوصيات  ضرورة تفعيل إستخدام  Chat GPT في البيئة التعليمية.
 
 The aim of the research was to identify the effectiveness of using artificial intelligence (AI) Chat GPT technology to develop the skills of smart robots Chatbots among educational technology students..  To achieve this, the researcher designed an e-learning environment based on artificial intelligence (AI) Chat GPT technology and divided the research sample, which consisted of 60 students, into two experimental groups: the first experimental group consisted of 30 students who studied within the e-learning environment based on artificial intelligence (AI) Chat GPT technology, and the second experimental group consisted of 30 students who studied within the e-learning environment. He prepared the research tools, which were represented by an achievement test to measure the cognitive aspect related to the skills of smart robots Chatbots, and an observation card to measure the performance aspect of the skills of smart robots Chatbots among educational technology students at the Faculty of Specific Education, due to the weakness of students in the basic skills of smart robots Chatbots. The research hypotheses were represented in the following hypotheses: There are no statistically significant differences at a significance level of (0.05) between the average scores of students in the experimental groups in the post-application of the cognitive achievement test related to the skills of smart robots Chatbots, and the skill performance observation card related to the skills of smart robots Chatbots, and the average scores of students in the experimental groups in the post-application due to the use of artificial intelligence technologies (ChatGPT) in e-learning environments in developing the skills of smart robots Chatbots among educational technology students. Then the researcher presented the research results, and the recommendations were  It was necessary to activate the use of Chat GPT in the educational environment.  
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية