دور الإعلام التربوي الرقمي في تعزيز الوعي بالمخاطر المناخية: تجربة الواقع المعزز نموذجاً The role of digital educational media in increasing awareness of climate risks: using augmented reality experiences as a method

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 كلية التربية النوعية - جامعة طنطا

2 قسم الاعلام التربوي، كلية التربية النوعية، جامعة طنطا

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى استكشاف الدور الذي يمكن أن يلعبه الاعلام التربوي الرقمي في تعزيز الوعي بمخاطر التغيرات المناخية، باستخدام تقنية الواقع المعزز نموذجاً. وفي هذا الإطار تم استخدام المنهج الوصفي والمنهج شبه التجريبي باعتبارهم أنسب المناهج العلمية الملائمة لأغراض الدراسة، وتكونت عينة الدراسة من عينة قصدية قوامها 40 طالب وطالبة من المرحلة الاعدادية من مدرسة عمرو بن العاص الرسمية للغات بإدارة زفتى التعليمية، واعتمدت على نظرية الاتصال الحواري. كما تم استخدام مقياس الوعي بالتغيرات المناخية، برنامج مقترح للإعلام التربوي لتعزيز الوعي بقضايا المناخ بأبعاده الثلاثة (المعرفية الوجدانية السلوكية)، استبانة لاستطلاع آراء طلاب المرحلة الإعدادية نحو تنمية الوعي بالمتغيرات المناخية باستخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي كبرنامج تعليمي، كأداة لجمع البيانات.
وتوصلت الدراسة إلى:

وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0,05 ≥ α) بين متوسطي درجات طلاب المرحلة الإعدادية عينة الدراسة في التطبيقين القبلي والبعدي للجوانب الوجدانية لصالح التطبيق البعدي.
وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0,05 ≥ α) بين متوسطي درجات طلاب المرحلة الإعدادية عينة الدراسة في التطبيقين القبلي والبعدي للجوانب السلوكية لصالح التطبيق البعدي.
وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0,05 ≥ α) بين متوسطي درجات طلاب المرحلة الإعدادية عينة الدراسة في التطبيقين القبلي والبعدي للجوانب المعرفية لصالح التطبيق البعدي.
وجود علاقة ارتباطية طردية (إيجابية) متوسطة ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين سهولة استخدام ميزات الواقع المعزز في البرنامج (مبدأ سهولة الاستخدام) ومدى تفاعل الطلاب مع محتوى التغيرات المناخية.
وجود علاقة ارتباطية طردية (إيجابية) متوسطة ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين مستوى التفاعل ثنائي الاتجاه (مبدأ حلقة الحوار) في البرنامج وفهم الطلاب للتغيرات المناخية.
وجود علاقة ارتباطية طردية (إيجابية) متوسطة ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين تصور الطلاب لفائدة المعلومات المقدمة (مبدأ توفير المعلومات المفيدة) ومدى تغير سلوكهم تجاه قضايا البيئة.

 
This study aimed to investigate the role of digital educational media in raising awareness about environmental hazards, with a particular focus on the use of augmented reality. To achieve this, the researchers employed a descriptive approach along with an almost experimental curriculum, which were deemed the most suitable scientific methods for the study's objectives. The sample comprised an intentional selection of 40 male and female students from the preparatory stage at the Amr Ibn Al-Aas Official School of Languages in Zefta Educational Administration. The study was grounded in the theory of communicative dialogue. Additionally, a scale measuring awareness of climate change was utilized, alongside a proposed educational media program designed to enhance awareness of climate issues across three dimensions: cognitive, emotional, and behavioral. A questionnaire was also developed to gauge middle school students' opinions on improving awareness of climate variables using artificial intelligence applications as an educational program, serving as a data collection tool.
The study concluded that:

The teams with statistically significant (0.05 ≥ α α) level differences in the average scores of preparatory students, the pre-application of the research sample in terms of emotion is beneficial to the post-application.
The teams with statistically significant (0.05 ≥ α α) level differences in the average scores of preparatory students, the pre-application of the research sample in terms of behavior is beneficial to the post-application.
The teams with statistically significant (0.05 ≥ α α) level differences in the average scores of preparatory students, the pre-application of the research sample in terms of cognition is beneficial to the post-application.
There is a significant direct (positive) correlation between the ease of use of the augmented reality function in the program (the principle of ease of use) and the degree of interaction between students and climate change content, and it is statistically significant at the significance level (0.01).
There is a significant direct (positive) correlation between the level of dialogue interaction in the program (the principle of dialogue plot) and students' understanding of climate change, and it is statistically significant at the significance level (0.01).
There is a significant direct (positive) correlation between students’ perception of the information provided (principle of providing useful information) and the extent to which they change their behavior towards environmental issues, which is statistically significant at the significance level (0.01).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية