" فاعلية استراتيجية التعلم بالتلعيب( Gamification) في تنمية مهارات (القراءة) لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في مقرر التكنولوجيا بالمرحلة الابتدائية" "The Effectiveness of the Gamification Learning Strategy in Developing Reading Skills among Students with Learning Disabilities in the Technology Curriculum at the Elementary Level"

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 كلية التربية النوعية جامعة طنطا

2 استاذ تكنولوجيا التعليم المتفرغ وعميد الكلية السابق والقائم بعمل نائب رئيس الجامعة لشئون خدمة المجتمع وتنمية البيئة السابق-كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

3 استاذ الصحة النفسية المتفرغ قسم العلوم التربوية والنفسيةكلية التربية النوعية جامعة طنطا

4 مدرس مناهج وطرق تدريس تكنولوجيا التعليم كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

المستخلص

هدف البحث: فاعلية استراتيجية التعلم بالتلعيب( Gamification) في تنمية مهارات  (القراءة ) لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في مقرر التكنولوجيا
لتحقيق هذا الهدف استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي لدراسة وفحص الكتابات والبحوث والدراسات السابقة المرتبطة بموضوع البحث، والنظريات التي يقوم عليها، وكتابة الإطار النظري، و لتحديد نماذج وأدوات استخدام التطبيقات القائمة على استراتيجية التعلم بالتلعيب  ، و لتصميم استراتيجية التفاعل المطلوبة في تنمية مهارات (القرائية)في مقرر التكنولوجيا اوالمنهج شبه التجريبي لتطبيق تجربة المعالجات التجريبية. وذلك للإجابة عن أسئلة البحث واختبار فروضه
يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى ( ≤ 0.05) بين متوسطي درجات التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في المجموعة الضابطة (التعلم باستخدام الطريقة التقليدية) في اختبار التقييم التشخيصي لمهارات(القراءة) في التطبيقين (القبلي–البعدي) لصالح التطبيق البعدي يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى ( ≤ 0.05) بين متوسطي درجات التلاميذ ذوي صعوبات التعلم  في المجموعة التجريبية  (التعلم باستخدام استراتيجية التعلم بالتلعيب) في اختبار  التقييم التشخيصي لمهارات (القراءة) في التطبيقين (القبلي–البعدي) لصالح التطبيق البعدي يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى ( ≤ 0.05) بين متوسطي رتب التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في المجموعة الضابطة (التعلم باستخدام الطريقة التقليدية)  في المقياس الفرعي لقياس المهارات الأكاديمية(القراءة) في التطبيقين (القبلي–البعدي) لصالح التطبيق البعدي يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى ( ≤ 0.05) بين متوسطي رتب التلاميذ ذوي صعوبات التعلم(القراءة )  في المجموعة التجريبية  (التعلم باستخدام استراتيجية التعلم بالتلعيب( في المقياس الفرعي لقياس المهارات الأكاديمية(القراءة/ الكتابة)في التطبيقين (القبلي–البعدي) لصالح التطبيق البعدي يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى ( ≤ 0.05) بين متوسطي درجات التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في المجموعة الضابطة ، والمجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لاختبار التقييم التشخيصي  (لمهارات القراءة) لصالح المجموعة التجريبية  وفي إعداد الدراسات السابقة وأدوات الدراسة وذلك على عينة قوامها (30) طالبا من طلاب المرحلة الابتدائية ، حيث تم تقسيم الطلاب إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية أولى وتتكون من (15) طالبا وتدرس بالطريقة التقليدية ومجموعة تجريبية ثانية وتتكون من (15) طالبا درسوا باستخدام استراتيجية التعلم بالتلعيب  ، وقد استخدم الباحث مجموعة من الأدوات: اختبار تحصيلي وذلك لقياس الجوانب المعرفية، وبطاقة ملاحظة لقياس الجوانب المهارية نتائج البحث: توصى بأهمية استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تنمية مهارات القرائية في مراحل التعليم المختلفة وفى مقررات تعليمية مختلفة حيث أنها تجعل عملية التعلم متمركزة على المتعلم ويصبح المتعلم من خلالها باحث ومستقصى عن المعلومات بحيث يساهم المتعلم في بناء معرفته وبالتالي يبقى أثر هذه المعارف والمعلومات في ذاكرة المتعلم أطول فترة ممكنة.
 
 
Research Objective: The effectiveness of the gamification learning strategy in developing reading skills among students with learning difficulties in the technology curriculum. 
To achieve this goal, the researcher employed a descriptive analytical method to study and examine the writings, research, and previous studies related to the research topic, the theories underlying it, and to write the theoretical framework. This included identifying models and tools for using applications based on the gamification learning strategy, and designing the required interaction strategy for developing reading skills in the technology curriculum, or the quasi-experimental approach for applying experimental treatments. This was done to answer the research questions and test its hypotheses. 
Research Hypotheses:   There is a statistically significant difference at the level (≤ 0.05) between the mean scores of students with learning difficulties in the control group (learning using the traditional method) in the diagnostic assessment test of reading skills in the pre- and post-tests, favoring the post-test There is a statistically significant difference at the level (≤ 0.05) between the mean scores of students with learning difficulties in the experimental group (learning using the gamification learning strategy) in the diagnostic assessment test of reading skills in the pre- and post-tests, favoring the post-test. There is a statistically significant difference at the level (≤ 0.05) between the mean ranks of students with learning difficulties in the control group (learning using the traditional method) in the subscale measuring academic skills (reading) in the pre- and post-tests, favoring the post-test. There is a statistically significant difference at the level (≤ 0.05) between the mean ranks of students with learning difficulties (reading) in the experimental group (learning using the gamification learning strategy) in the subscale measuring academic skills (reading/writing) in the pre- and post-tests, favoring the post-test. 
There is a statistically significant difference at the level (≤ 0.05) between the mean scores of students with learning difficulties in the control group and the experimental group in the post-test of the diagnostic assessment (for reading skills), favoring the experimental group. In preparing the previous studies and study tools, a sample of (30) primary school students was selected, where the students were divided into two groups: the first experimental group consisting of (15) students and the second experimental group consisting of (15) students, who studied under a control group taught (by the traditional method). The researcher used a set of tools: an achievement test to measure cognitive aspects and an observation card to measure skill aspects. Research Results: It is recommended to emphasize the importance of using artificial intelligence applications in developing reading skills at various educational stages and in different educational curricula, as they make the learning process learner-centered. Through this, the learner becomes a researcher and seeker of information, contributing to the construction of their knowledge. Thus, the impact of this knowledge and information remains in the learner's memory for as long as possible. 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية