توظيف بيئة تعلم الكتروني تكيفية قائمة على التعلم المصغر وفقاً لأساليب التعلم لتنمية مهارات البرمجة لدي طلاب المرحلة الثانوية "Employing an Adaptive E-learning Environment based on Micro-learning according to Learning Methods for Developing Programming Skills for Secondary Stage Students"

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 باحث دكتوراه قسم العلوم النفسية والتربوية

2 رئيس قسم تكنولوجيا التعليم - كلية التربية النوعية جامعة طنطا

3 مدرس مناهج وطرق تدريس تكنولوجيا التعليم كلية التربية النوعية - جامعة طنطا

المستخلص

يتناول البحث "توظيف بيئة تعلم الكتروني تكيفية قائمة على التعلم المصغر وفقاً لأساليب التعلم (كلي- تتابعي) لتنمية مهارات البرمجة لدي طلاب المرحلة الثانوية".
 
 ويهدف البحث إلى تطبيق تكنولوجيا التعلم التكيفي القائمة على تقنية التعلم المصغر كواحدة من أحدث التقنيات في مجالات التعليم والتدريب لتنمية الجوانب المعرفية والآدائية للطلاب، لذا يحاول الباحث من خلال البحث الحالي توظيف بيئة تعلم الكتروني تكيفية في ضوء مجموعة من معايير التصميم التعليمي للتعلم الإلكتروني التكيفي المصغر لتنمية مهارات البرمجة بلغة PHP لدي طلاب المرحلة الثانوية. تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي لوصف مشكلة البحث والبيانات المرتبطة بها، والمنهج شبه التجريبي لتحديد أثر المتغير المستقل علي المتغير التابع ، وتم تقسيم المشاركين إلى مجموعتين حيث يستخدم الباحث التصميم شبه التجريبي المعروف بإسم التصميم ذو المجموعتين ذي القياس القبلي-البعدي، وأظهرت النتائج وجود فرق بين المجموعتين التجريبيتين في التطبيق البعدي للإختبار المعرفي لمهارات البرمجة لصالح مجموعة التعلم بأسلوب التعلم التتابعي مما يعني تحسن مستواهم بعد تنفيذ تجربة البحث، وتحسن آداء المجموعة وتفوقهم في التطبيق البعدي، ويرجع ذلك إلي تسلسل واضح للمعلومات المقدمة وبطريقة منظمة. ويوصي البحث بتوسيع استخدام بيئة التعلم الإلكتروني التكيفية القائمة علي التعلم المصغر لتعزيز التدريب والتعليم.
 
This research addresses "Employing an Adaptive E-Learning Environment Based on Microlearning According to Learning Methods (Holistic-Sequential) to Develop Programming Skills among Secondary School Students."
 
The research aims to apply adaptive learning technology based on microlearning, one of the latest technologies in the fields of education and training, to develop students' cognitive and performance aspects. Therefore, through the current research, the researcher attempts to employ an adaptive e-learning environment, based on a set of educational design criteria for adaptive micro-learning, to develop PHP programming skills among secondary school students. A descriptive-analytical approach was used to describe the research problem and associated data, and a quasi-experimental approach was used to determine the effect of the independent variable on the dependent variable. Participants were divided into two groups, with the researcher using a quasi-experimental design known as a two-group pre-test-posttest. The results showed a difference between the two experimental groups in the post-test of the cognitive testing of programming skills, in favor of the sequential learning group. This indicates an improvement in their level after implementing the research experiment, and an improvement in the group's performance and superiority in the post-test. This is due to a clear sequence of information presented in an organized manner. The research recommends expanding the use of adaptive e-learning environments based on microlearning to enhance education and training.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية