القاموس الموسيقي وأثره في تنمية تذوق الموسيقى العالمية The Musical Dictionary and Its Impact on Developing World Music Appreciation:

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 كلية التربية النوعية جامعة طنطا

2 مدرس النظريات والتأليف كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

المستخلص

يُعد التذوق الموسيقي أحد الركائز الأساسية في التربية الموسيقية، حيث يُساعد الطلاب على تطوير حسهم الفني وتقدير الجماليات الموسيقية بشكل واعٍ. ومع ذلك، يواجه العديد من طلاب المرحلة الإعدادية صعوبات في استيعاب المصطلحات والمفاهيم الموسيقية، مما يحدّ من قدرتهم على فهم الموسيقى بشكل أعمق والتفاعل معها بوعي نقدي. ومن هذا المنطلق، تسعى هذه الدراسة إلى تقديم قاموس موسيقي يهدف إلى تبسيط المصطلحات الموسيقية وتعريف الطلاب بها بطريقة منظمة وسهلة الفهم، مما يسهم في تنمية كلٍّ من التذوق الموسيقي والمفاهيم الموسيقية لديهم. حيث سيتمكن الطلاب من استيعاب العناصر الموسيقية بشكل أكثر وضوحًا، مما يُمكّنهم من تحليل المقطوعات الموسيقية وفهم بنيتها وتقدير جمالياتها بأسلوب أكثر دقة وعمق.
يأتي هذا القاموس كأداة تعليمية حديثة تُساهم في تطوير العملية التعليمية لمادة التربية الموسيقية، حيث يُساعد على سد الفجوة بين النظرية والتطبيق، ويجعل تعلم الموسيقى أكثر سهولة ومتعة. كما أنه يسهم في خلق بيئة تعليمية تفاعلية تُشجع الطلاب على الانخراط في الموسيقى بفهم أوسع وإدراك أعمق. واشتمل البحث على:
-المقدمة - مشكلة البحث -أهداف البحث -أهمية البحث -أسئلة البحث -منهج البحث -فروض البحث- حدود البحث -أدوات البحث – مصطلحات البحث.
وتناول البحث الإطار النظري ويشمل (خصائص المرحلة الإعدادية-التذوق الموسيقي-القاموس الموسيقي).
وعرض البحث الإطار التطبيقي الذي يشمل (تصور الجلسة التي سوف تتم أسبوعيا تناولت فيها الباحثة بعض المفاهيم والمصطلحات الموسيقية الوارد ذكرها في منهج المرحلة الإعدادية للتربية الموسيقية باستخدام القاموس الموسيقي المقترح). وتناولت الباحثة الدراسات السابقة المرتبطة بموضوع البحث وتنقسم الى محورين
أولا دراسات ترتبط بالقاموس الموسيقي – ثانيا دراسات ترتبط بتنمية التذوق الموسيقي. وقد تم تحليل عينة البحث موضحة مدى فعالية وأثر القاموس الموسيقي المقترح. واختتمت الباحثة البحث بالنتائج والتوصيات والمراجع.
 
Musical appreciation is considered one of the main pillars of music education. It helps students develop their artistic sensitivity and engage with music through a conscious understanding of its aesthetic values. However, many preparatory school students struggle with grasping musical terminology and concepts, which limits their ability to comprehend and critically interact with music. From this standpoint, the present study aims to design and present a musical dictionary tailored for students, especially at the preparatory level. It seeks to simplify and explain musical terms in an organized and accessible manner, contributing to the development of both their theoretical understanding and their musical appreciation. Through this dictionary, students can gain a clearer understanding of musical elements, enabling them to analyze compositions, identify their structures, and recognize their aesthetic qualities with greater accuracy and depth. This proposed dictionary serves as a modern educational tool that supports the teaching of music in schools. It helps bridge the gap between theory and practice, making the learning process more enjoyable and effective. Moreover, it fosters an interactive learning environment that motivates students to engage more deeply with music, not only as listeners but as conscious and appreciative learners. The research includes the following sections:
-)Introduction - Research Problem - Objectives - Significance of the Study - Research Questions - Methodology - Hypotheses - Scope of the Study - Tools and Instruments – Terminology( .The theoretical framework of the study addresses:- Characteristics of the preparatory stage- Musical appreciation- The concept and structure of the musical dictionary. The practical framework includes a proposed weekly session design in which the researcher introduces selected musical terms and concepts drawn from the preparatory music education curriculum, using the developed dictionary as a teaching aid. The researcher also reviews previous studies, divided into two main areas:
1. Studies related to musical dictionaries
2. Studies focused on developing musical appreciation

The research sample was analyzed to determine the effectiveness of the proposed musical dictionary in enhancing students’ musical understanding and appreciation. The study concludes with key findings, recommendations, and references.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية