جماليات توظيف تقنيات الإخراج في العرض المسرحي " زين الأوطان". The aesthetics of employing directing techniques in the theatrical performance “Zain Al Awtan”.

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 كلية التربية النوعية -جامعة طنطا

2 أستاذ المسرح كلية التربية النوعية-جامعة طنطا

3 أستاذ المسرح المساعد كلية التربية النوعية-جامعة طنطا

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على جماليات توظيف تقنيات الإخراج في العرض المسرحي "زين الأوطان" للكاتبة "هبه مشاري" والمخرج "سمير عبود"، وقد اعتمدت على المنهج الوصفي التحليلي منهجا لتحليل العرض المسرحي.
وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها:

تحمل مسرحية "زين الأوطان" خطابًا واضحًا على مستوى النص والعرض وهو زيادة وعي الأطفال بثقافة السلام، ونبذ الحرب والصراعات ، لكن أضاف المخرج خطابًا جديدًا يساعد على تدعيم ثقافة السلام وهو "ثقافة المقاومة والمواجهة" للعدو من أجل أن يستعيد المجتمع حريته واستقلاله وكرامته ويعيش فى سلام.
اعتمد المخرج فى بناء أحداث العرض المسرحي على الحبكة التراكمية كما جمع بين أكثر من منهج إخراجي فقد جمع بين تقنيات المذهب الواقعي من خلال معايشة الشخصيات للأحداث من خلال حركتها وأداءها وصوتها وتعبير الإضاءة والديكور والملابس عن الجو النفسي العام للعرض وكذلك توظيف نظرية مسرح القسوة من خلال قسوة اللغة والصراخ والتحطيم والحركة الاندفاعية ليتخلص الأطفال تدريجيًا من الشعور بالخوف نتيجة الضرب والقصف ومن ثم يتخذوا قرارًا إيجابيًا بالمواجهة بالإضافة إلى تقنيات المسرح الملحمي.
يعد التشكيل السينوغرافي فى عرض زين الأوطان خطابًا فى حد ذاته، حيث لعب دورًا هامًا فى التعبير عن الحالة الانفعالية للشخصيات، وتجسيد الفرق بين حياة الشعوب قبل الحرب وبعدها، وهي رسالة صريحة للمتلقي الصغير والمجتمع بأكمله لنبذ الحروب والصراعات والدعوة للسلام.

 
This study aims to explore the aesthetics of directing techniques employed in the theatrical performance "Zain Al-Awtan," written by Heba Mishari and directed by Samir Abboud. It relied on a descriptive and analytical approach to analyze the theatrical performance.
The study reached a set of results, the most important of which are:
- The play "Zain Al-Awtan" carries a clear message, both in script and presentation, which is to increase children's awareness of the culture of peace and to reject war and conflict. However, the director added a new message that helps strengthen the culture of peace: the "culture of resistance and confrontation" against the enemy, so that society can regain its freedom, independence, and dignity and live in peace.
 
-The director relied on a cumulative plot to construct the play's events. He also combined multiple directing approaches. He combined realistic techniques, allowing the characters to experience the events through their movement, performance, and voice, while the lighting, décor, and costumes expressed the overall psychological atmosphere of the play. He also employed the theory of the Theater of Cruelty, using harsh language, screaming, destruction, and impulsive movement, so that the children gradually shed their sense of fear as a result of the beatings and shelling. They then make a positive decision to confront the enemy, in addition to the techniques of epic theater.
- The scenography in the Zain Al Awtan show is a discourse in itself, as it played a significant role in expressing the emotional state of the characters and embodying the difference between the lives of peoples before and after the war. It is an explicit message to the young audience and society as a whole to reject wars and conflicts and call for peace.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية