فعالية استخدام بعض الأنشطة الموسيقية في اكساب تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي ابعاد التنمية المستدامة The effectiveness of using some various activities in introducing students in the second cycle of basic education to the dimensions of comprehensive development

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

كلية التربية النوعية جامعة اسيوط

المستخلص

تلعب الأنشطة الموسيقية دوراً اساسياً في بناء شخصية الطفل منذ مرحلة الطفولة المبكرة، وباعتبار أن التعليم أداة تعديل وتغيير سلوكيات الأفراد داخل المجتمع، كما أن التنمية المستدامة محور ارتكازها الاستثمار بالبشر وللبشر، ونجاح التنمية في أي مجتمع يعتمد بشكل أساسي على نجاح النظام التعليمي في هذا المجتمع في تحقيق تنمية مستدامة بكفاءة فيسعى مفهوم التنمية المستدامة إلى الجمع بين الاحتياجات البيئية والاجتماعية والتنمية الاقتصادية فيما يسمى ابعاد التنمية المستدامة (بيئي/ اجتماعي/ اقتصادي)
لذلك كان لابد من مد الشباب والأطفال في المراحل العمرية المتقدمة بالمعلومات لتعريفهم بالتنمية المستدامة ما هي وما أهدافها وما هي ابعادها، وباعتبار أن الأنشطة الموسيقية من أهم الفنون التي تلعب دوراً أساسياً في بناء الشخصية فيمكن أن تساعد بشكل كبير في التوعية بأبعاد التنمية المستدامة.
وينقسم هذا البحث على جزئين:
 أولاً الإطار النظري ويشتمل على:
1 ــ المفاهيم النظرية التي يحتوي عليها البحث وجاءت كالتالي:
(الأنشطة الموسيقية مفهومها وأنواعها " الألعاب الموسيقية ــ القصة الموسيقية الحركية ــ غناء الأناشيد ــ الاستماع والتذوق ــ العزف على آلات الفرقة الإيقاعية " ــ التنمية المستدامة مفهومها وأهدافها وأبعادها ــتلميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي)
2 ــ الدراسات السابقة المرتبطة بموضوع البحث
ثانيا ً: الإطار التطبيقي ويشمل:
(أدوات البحث ــ الجلسات التطبيقية ــ نتائج البحث ــ تفسير النتائج ـ التوصيات ــ وأخيرا اختتمت الباحثة بالمراجع والملاحق وملخص البحث باللغة العربية والأجنبية)
 
 
Musical activities play an essential role in building a child’s personality from early childhood, and considering that education is a tool for modifying and changing the behaviors of individuals within society, Sustainable development is also based on investing in people and for people, and the success of development in any society depends fundamentally on the success of the educational system in this society in achieving sustainable development efficiently.The concept of sustainable development seeks to combine environmental, social, and economic needs in what are called the dimensions of sustainable development (environmental, social, and economic).
Therefore, it was necessary to provide young people and children in the advanced age stages with information to familiarize them with sustainable development, what it is, what its goals are, and what its dimensions are. Considering that musical activities are among the most important arts that play an essential role in building personality, they can greatly help in raising awareness of the dimensions of sustainable development.
This research is divided into two parts:
 Firstly, the theoretical framework includes:
1 - Previous studies related to the research topic
2 - The theoretical concepts contained in the research are as follows:
(Musical activities, their concept and types: “Musical games - Kinetic musical story - Singing songs - Listening and tasting - Playing percussion band instruments” - Sustainable development, its concept, goals and dimensions - Pupil of the second cycle of basic education)
Second: The applied framework includes:
(Research tools - applied sessions - research results - interpretation of results - recommendations - and finally, the researcher concluded with references, appendices, and a summary of the research in Arabic and foreign languages)

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية