فاعلية برنامج تدريبي قائم على استراتيجيات التعليم الأخضر الرقمي في تنمية اليقظة الاستراتيجية والحيوية الذاتية والأداء المستدام لدى طلاب كلية الاقتصاد المنزلي المقبلين على سوق العمل. The effectiveness of a training program based on digital green education strategies in developing Strategic vigilance, Subjective Vitality and sustainable perfo

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

جامعة المنوفية، كلية الاقتصاد المنزلي، قسم الاقتصاد المنزلي والتربية.

10.21608/sjsep.2024.327959.1153

المستخلص

       هدف البحث الكشف عن فاعلية برنامج تدريبي مقترح قائم على استراتيجيات التعليم الأخضر الرقمي في تنمية اليقظة الاستراتيجية والحيوية الذاتية والأداء المستدام لدى طلاب كلية الاقتصاد المنزلي المقبلين على سوق العمل، حيث تم اختيار عينة عشوائية من طلاب كلية الاقتصاد المنزلي جامعة المنوفية، والتي بلغ عددها(60) طالبا وطالبة تم تقسيمهم إلى مجموعتين إحداهما تجريبية وعددها(30) طالبا وطالبة، والأخرى ضابطة وعددها(30) طالبا وطالبة، ولتحقيق ذلك تم بناء مقياس كل من اليقظة الاستراتيجية، والحيوية الذاتية، الأداء المستدام، وقامت الباحثتان بتطبيقهم قبلياً وبعدياً على مجموعتي البحث، واتَّبعَ البحثُ المنهجَ الوصفي والمنهج شبه التجريبي، وبعد معالجة البيانات إحصائيا، أسفرت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى (0,01) بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس اليقظة الاستراتيجية والحيوية الذاتية والأداء المستدام لصالح المجموعة التجريبية، كما وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى(0,01) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والبعدي لمقياس اليقظة الاستراتيجية والحيوية الذاتية والأداء المستدام لصالح التطبيق البعدي، كما توجد علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًا بين درجات المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لمقياس كل من اليقظة الاستراتيجية والحيوية الذاتية والأداء المستدام، وهو ما يثبت فاعلية البرنامج التدريبي القائم على استراتيجيات التعليم الأخضر الرقمي.
 
      The objective of this research is to investigate the effectiveness of a proposed training program based on green digital education strategies in developing Strategic vigilance, Subjective Vitality and sustainable performance among Home Economics students at Menoufia University who are about to enter the job market. A random sample of 60 students from the Faculty of Home Economics was selected and divided into two groups: an experimental group of 30 students and a control group of 30 students. To achieve this objective, scales were developed to measure Strategic vigilance, Subjective Vitality and sustainable performance, The two researchers applied them pre and post to the two research groups. The research followed the descriptive approach and the quasi-experimental approach, and after processing the data statistically, the results resulted in a statistically significant difference at the level of (0.01) between the average scores of the experimental and control groups in the post-application of the scale of strategic vigilance, subjective vitality, and sustainable performance in favor of experimental group, There is also a statistically significant difference at the level (0.01) between the average scores of the experimental group in the pre- and post-application of the scale of strategic alertness, subjective vitality, and sustainable performance in favor of the post-application. There is also a statistically significant positive correlation between the scores of the experimental group in the post-application of the scale of strategic alertness, subjective vitality, and performance. Sustainable, which proves the effectiveness of the training program based on digital green education strategies.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية