الإسهام النسبي للتفكير المستدام في التنبؤ بمستوى سلوك المستهلك تجاه المنتجات الخضراء لدى طلاب كلية الاقتصاد المنزلي جامعة المنوفية The relative contribution of Sustainable thinking in predicting the level of consumer behavior towards green products among students of the Faculty of Home Economics, Menoufia University

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

كلية الاقتصاد المنزلي - جامعة المنوفية

10.21608/sjsep.2024.331162.1158

المستخلص

هدف البحث الحالي للكشف عن مدى إسهام التفكير المستدام في التنبؤ بمستوى سلوك المستهلك تجاه المنتجات الخضراء لدى طلاب كلية الاقتصاد المنزلي جامعة المنوفية، وبلغت العينة (473) طالبًا وطالبة من طلاب الفرقة الأولى والرابعة، وتمثلت أدوات البحث في: مقياس التفكير المستدام، ومقياس سلوك المستهلك تجاه المنتجات الخضراء(من إعداد الباحثة)، وقد أسفرت نتائج البحث عن: ارتفاع مستوى التفكير المستدام بأبعاده ومستوى سلوك المستهلك تجاه المنتجات الخضراء بأبعاده بدرجة كبيرة لدى عينة البحث، ووجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًا بين التفكير المستدام وسلوك المستهلك تجاه المنتجات الخضراء، كما وجدت فروقًا ذات دلالة إحصائية في كل من التفكير المستدام ككل وأبعاده وسلوك المستهلك تجاه المنتجات الخضراء ككل وأبعاده ترجع: 1- لمتغير الفرقة الدراسية لصالح طلاب الفرقة الأولى، 2- لمتغير التخصص الدراسي لصالح طلاب (تخصص ملابس ونسيج، ثم اقتصاد منزلي وتربية، ثم إدارة منزل ومؤسسات، ثم تغذية وعلوم أطعمة)، 3- لمتغير النوع لصالح الطلاب الإناث، 4- لمتغير مكان الإقامة لصالح طلاب المدن، وعدم وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات أفراد العينة في التفكير المستدام ككل وأبعاده وسلوك المستهلك تجاه المنتجات الخضراء ككل وأبعاده ترجع لمتغير مستوى دخل الأسرة، كما أظهرت النتائج أن التفكير المستدام وأبعاده (التفكير المنظومي، التفكير الاستراتيجي، التفكير القيمي) يسهم إسهامًا دالًا في التنبؤ بمستوى سلوك المستهلك تجاه المنتجات الخضراء.
 
      The purpose of this study was to investigate The relative contribution Sustainable thinking as a predictor of the level of consumer behavior towards green products among students of the Faculty of Home Economics, Menoufia University .A random sample of (473) male & female students from the first and fourth levels was selected .The research tools used were: The Sustainable thinking Scale & The consumer behavior towards green products Scale (prepared by the researcher).The results of the research showed: a high level of Sustainable thinking and its skills and the level of consumer behavior towards green products and its skills among the research sample. A statistically significant positive correlation was found between Sustainable thinking and consumer behavior towards green products. There were also statistically significant differences in both sustainable thinking as a whole and its skills and consumer behavior towards green products as a whole and its skills due to: 1- The variable of the academic year in favor of first year students, 2- The variable of the academic specialization in favor of students (clothing and textile specialization, then home economics and education, then home and institutional management, then nutrition and food sciences), 3- The variable of gender in favor of female students, 4- The variable of the type of place of residence in favor of city students, and the absence of a statistically significant difference between the average scores of individuals The sample in sustainable thinking as a whole and its dimensions and consumer behavior towards green products as a whole and its dimensions are due to the variable of family income level, and the results showed that sustainable thinking contributes significantly to predicting the level of consumer behavior towards green products.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية