البعد السيميوطيقي للإستعارة والمبالغة البصرية في تصميم الصور الدعائية كمدخل جذب ومتعة جمالية للجمهور المتلقي The semiotic dimension of metaphor and visual exaggeration in the design of advertising images as an approach to attraction and aesthetic pleasure for the receiving audience.

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

جامعة طنطا

المستخلص

 الصور الدعائية من أهم وسائل الاتصال البصري في عصرنا الحالي ، ويتطلب هذا إلى الإلمام العميق بتقنيات الإقناع البصري ، واستحداث مداخل غير تقليدية لإثارة اهتمام المتلقي ، فقد ركز البحث الحالي على البعد السميوطيقي ( الدلالي والتركيبي والوظيفي) للاستعارة و والمبالغة البصرية كأدولات بلاغية وكيفية مساهمتهم في جذب انتباه المتلقي وإضفاء متعة جمالية لدي الجمهور .
وقد هدف البحث الحالي إلى التعرف على البعد السميموطيقي في تصميم الصور الدعائية وتحليل إسلوبي الاستعارة والمبالغة البصرية وتوظيفهم داخل التصميم الدعائي ، كما هدف إلى تعزيز فهم طلاب الفنون والتصميم لدور الاستعارة والمبالغة البصرية في التصميم الدعائي .
وقد اتبع هذا البحث المنهج التحليلي من خلال تحليل نماذج إعلانية قائمة علي استخدام الأدوات البلاغية عامة والتركيز علي أسلوبي الاستعارة والمبالغة خاصة والأبعاد الدلالية لهما ، للوصول إلى أهداف البحث . وقد توصل البحث إلى عدة نتائج أهمها ؛ أن الفهم العميق للمعنى مع تحقيق الجمال التركيبي للتصميم من خلال الاستعارة والمبالغة البصرية يؤثر بشكل كبير على كيفية استجابة الجمهور باختلاف ثقافتهم وجذب انتباهمم وإضفاء المتعة والانطباع العاطفي لديهم .
 
Advertising images are considered one of the most important means of visual communication in our current era, and this requires deep knowledge of visual persuasion techniques, and the development of unconventional approaches to arouse the interest of the recipient. The current research has focused on the semiotic dimension (semantic, structural, and functional) of metaphors and visual exaggeration as rhetorical tools and how they contribute to attracting... Attracting the recipient's attention and creating aesthetic pleasure for the audience. The current research aimed to identify the semiotic dimension in the design of advertising images and to analyze the styles of metaphor and visual exaggeration and employ them within advertising design. It also aimed to enhance the understanding of arts and design students of the role of metaphor and visual exaggeration in advertising design.
This research followed the analytical model through the analysis of typical models based on the use of general rhetorical tools, and on the style of metaphor and specific exaggeration to reach the research objectives. The research reached several results, the most important of which are: Being aware of meaning while achieving deep aesthetics of design through metaphor and visual exaggeration greatly influences how to attract an audience of different cultures and attract the admiration and impression of Brazilians themselves.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية