واقع توظيف المنصات الصحفية الرقمية للتقنيات الحديثة في ظل التطور التكنولوجي الحالي "The Usage of modern Technologies in digital press platforms of the current technological development"

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 جامعة طنطا، كلية التربية النوعية، الغربية

2 كلية التربية النوعية - جامعة طنطا

3 كلية التربية النوعية، جامعة طنطا

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلي رصد وتحليل مدى توظيف المنصات الصحفية للتقنيات الحديثة  في ظل التطور التكنولوجي الحالي، تندرج هذه الدراسة ضمن الدراسات الوصفية. وفي هذا الإطار تم استخدام منهج المسح بشقة التحليلي باعتبـاره انسـب المناهج العلمية ملاءمة لأغراض الدراسة، وتمثلت عينة الدراسة في المنصات الصحفية الرقمية (المصري اليوم، الأهرام، الوطن) وتتمثل العينة الزمنية للدراسة التحليلية من1 فبراير إلي 1 مارس عام 2024 م، كما تم استخدام أداة تحليل المضمون الكيفي والكمي كأداة لجمع البيانات، وذلك للتعرف على التقنيات الحديثة التي تم توظيفها في مضامين المنصات الصحفية الرقمية محل الدراسة.
وتوصلت الدراسة إلي:

جاء استخدام الصورة في المرتبة الأولي بنسبة متساوية 40%، تليها الفيديو سواء كان مصاحب للموضوعات أو بشكل منفصل بنسبة 1.8%، وجاء بالمرتبة الأخيرة توظيف الصوت بمضامين المنصات الصحفية بنسبة 0.2.
جاءت المضامين المدعومة بأقل من ثلاث وسائط في المرتبة الأولي بنسبة61.1%، تليها المضامين المدعومة من ثلاث وسائط بنسبة 38.1%، وجاء بالمرتبة الأخيرة المضامين المدعومة بأكثر من ثلاث وسائط بنسبة 0.8.
جاءت تصميمات الجرافيك في المرتبة الأولي بنسبة 63.7%، تليها تقنية البث المباشر بنسبة 23.9%،وجاء في المرتبة الثالثة تقنية البودكاست بنسبة 11.5%، وجاء بالمرتبة الأخيرة تقنيات الواقع المعزز بنسبة 0.9%، ولم تستخدم تقنيات الذكاء الإصطناعي في عرض المضامين بالمنصات الصحفية عينة الدراسة بنسبة 100%.

        This study aimed to monitor and analyze the extent to which digital journalistic platforms employ modern technologies in light of the current technological development. This study falls within the descriptive studies.  In this context, the survey method was used in the analytical section as it is considered the most appropriate scientific method for the purposes of the study. The study sample represented the digital press platforms (Al-Masry Al-Youm, Al-Ahram, Al-Watan). The time sample for the analytical study was from February 1 to March 1, 2024 AD. A tool was also used.  Qualitative and quantitative content analysis as a tool for data collection, in order to identify the modern technologies that have been employed in the content of the digital journalistic platforms under study.
 The study concluded:

The use of images came in first place with an equal percentage of 40%, followed by video, whether accompanying the topics or separately, with a percentage of 1.8%, and the use of audio in the content of journalistic platforms came in last place with a percentage of 0.2.
Content supported by less than three media came in first place with a rate of 61.1%, followed by content supported by three media with a rate of 38.1%, and content supported by more than three media came in last place with a rate of 0.8.
Graphic designs came in first place with a rate of 63.7%, followed by live broadcast technology with a rate of 23.9%, podcast technology came in third place with a rate of 11.5%, and augmented reality techniques came in last place with a rate of 0.9%, and artificial intelligence techniques were not used to display content on the press platforms, the study sample. 100%.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية