انهزامية الذات في المونودراما النسائية "قراءة في نص" صورة ماريا" Self-defeatism in women's monodrama Reading in the text of "Portrait of Maria"

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

كلية التربية النوعية جامعة طنطا

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على ظاهرة انهزامية الذات في النص المونودرامي النسائي "صورة ماريا" للكاتبة "ليديا شيرمان هوداك"؛ حيث اهتمت بتجليات مظاهر انهزامية الذات من خلال توظيف المونودراما كشكل فني لبلورة هذه القضية؛ لما له من خواص التركيز على ذات الشخصية بكل دوافعها وانفعالاتها، وقدرته على التعبير عن مشاعر الإحباط واليأس والاغتراب والخوف والفزع التي تعيشها الشخصية نتيجة عديدٍ من الصراعات النفسية والمعاناة الداخلية. كذلك، اعتمدت الدراسة المنهج البنيوي التكويني في تحليل النص المسرحي، وقد توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها:

المونودراما هي أكثر الأجناس المسرحية التي تفسح المجال أمام الذات الإنسانية منفردة، ولذلك هي أنسب الأشكال الفنية لبلورة الذات الإنسانية، وتجلية حالة الانهزامية بتمظهراتها.
تجلَّت مظاهر انهزامية الذات في شخصية "ماريا"، نتيجة ما تعرضت له من تهميش واستغلال وعنف بشتى صنوفه. فأبرزت جوانب انهزاميتها وانكسارها، وتضخمت مشاعر الخوف والفزع والانطواء والاغتراب.
ينطلق النص من وعي الكاتبة بأزمة الواقع المحيط، ورؤيتها له بحيثياته وظروفه وأحداثه كلها، وانطلاقًا من الظروف السياسية والاقتصادية والفكرية السائدة في تلك الفترة ــــ بداية التسعينيات من القرن العشرين ــــ وانعكاسها على الذات الإنسانية.
جنح النص إلى السرد والإخبار باعتباره عنصرًا أساسيًا في استرجاع ما تشظى من ذاكرة الشخصية، ومرتكزاً أساسيًا في الوصول إلى بؤرة الذات واستكشافها.

 
This study aims to shed light on the phenomenon of self-defeatism in the women's monodramatic text " Portrait of Maria" by the writer "Lydia Sherman Hudak", as it focused on the manifestations of self-defeatism. By employing monodrama as an art form to crystallize this issue; Because of its properties of focusing on the character’s self with all its motives and emotions, and its ability to express the feelings of frustration, despair, alienation, fear, and dread that the character experiences as a result of many psychological conflicts and internal suffering. The study relied on the formative structural approach in analyzing the theatrical text. The study reached a number of results, the most important of which are:

Monodrama is the most theatrical genre that makes room for the individual human self, and therefore it is the most appropriate artistic form for crystallizing the human self and revealing the state of defeatism in its manifestations.
Manifestations of self-defeatism were evident in the character of “Maria” as a result of the marginalization, exploitation, and violence of all kinds that she was exposed to. The most prominent aspects of its defeatism and brokenness were the exaggerated feelings of fear, panic, isolation, and alienation.
The text stems from the writer’s awareness of the crisis of the surrounding reality and her vision of it with all its aspects, circumstances and events, and based on the political, economic and intellectual conditions prevailing in that period (the beginning of the nineties of the

twentieth century) and its reflection on the human self.

The text stems from the writer’s awareness of the crisis of the surrounding reality and her vision of it with all its aspects, circumstances and events, and based on the political, economic and intellectual conditions prevailing in that period (the beginning of the nineties of the twentieth century) and its reflection on the human self.

 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية