أثر اختلاف نمط توجيه المثيرات البصرية (قائم على العلامات / بدون علامات) ببيئة الواقع المعزز ومستوى معالجة المعلومات (سطحي / عميق) في تنمية مهارات التربية المكتبية ورضا طلاب المرحلة الإعدادية The effect of the difference in the style of directing visual stimuli (based on signs - without signs) in the augmented reality environment and the level

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

مدرس تكنولوجيا التعليم كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على أثر اختلاف نمط توجيه المثيرات البصرية (قائم على العلامات/ بدون علامات) ومستوى معالجة المعلومات (سطحي/ عميق) ببيئة الواقع المعزز في تنمية مهارات التربية المكتبية ورضا طلاب المرحلة الإعدادية، وتكونت عينة البحث من 80 طالبة من الصف الثاني الإعدادي، وتم توزيعهم طبقاً لمقياس مستويات معالجة المعلومات، وتمثلت أدوات القياس في اختبار تحصيلي لقياس الجانب المعرفي لمهارات التربية المكتبية, وبطاقة ملاحظة لقياس الأداء المهاري لمهارات التربية المكتبية, ومقياس رضا الطلاب لقياس رضا الطلاب ببيئة التعلم. وتم التطبيق في الفصل الدراسي الثاني من العام (2021 -2022م), وقد تناول الإطار النظري للبحث بعد تحليل الأدبيات والبحوث المتعلقة بمتغيرات البحث (المثيرات البصرية ببيئة الواقع المعزز من حيث (المفهوم ومبادئ التصميم والأنماط), ومستويات معالجة المعلومات, ومهارات التربية المكتبية, ورضا الطلاب) وتناول البحث الدراسات السابقة المتعلقة بمتغيرات البحث, وقد أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات الطلاب في القياس البعدي يرجع الاثر إلى أثر التفاعل بين نمط توجيه المثيرات البصرية (قائم على العلامات / بدون علامات) ببيئة الواقع المعزز ومستوى معالجة المعلومات (سطحي/ عميق)، وقد كانت النتائج لصالح نمط توجيه المثيرات البصرية (قائم على العلامات)، ومستوى معالجة المعلومات لصالح (المستوى العميق) على المعارف والمهارات ورضا الطلاب.
The aim of the research is to identify the impact of the different pattern of directing visual stimuli (based on signs / without signs) and the level of information processing (superficial / deep) in the environment of augmented reality on the development of library education skills and the satisfaction of middle school students.  They were distributed according to the scale of information processing levels, and the measurement tools were an achievement test to measure the cognitive aspect of library education skills, a note card to measure the skill performance of library education skills, and a student satisfaction scale to measure students' satisfaction with the learning environment.  The application took place in the second semester of the year (2021-2022), and it dealt with the theoretical framework of the research after analyzing the literature and research related to the research variables (visual stimuli in the augmented reality environment in terms of (concept, principles of design and patterns), levels of information processing, library education skills, and satisfaction  Students) The research dealt with previous studies related to research variables, and the results of the study indicated that there were statistically significant differences between the mean scores of students in the dimensional measurement.  (superficial / deep), and the results were in favor of the pattern of directing visual stimuli (based on signs), and the level of information processing in favor of (the deep level) on the cognitive and skill learning outcomes and student satisfaction.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية