أثر استخدام إستراتيجية التعلم التعاونى " الجيجسو" على تنمية مهارات فن الأسموكينج لدى الحرفيات كنواه لمشروع صغير The effect of using the cooperative learning strategy “Jigsaw” on developing the skills of smoking art among craftswomen as the nucleus of a small project

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

أستاذ مساعد الملابس والنسيج - قسم تصميم الأزياء كلية الفنون والتصاميم – جامعة القصيم

10.21608/sjsep.2024.369132

المستخلص

هدف البحث إلى قياس أثر استخدام  إستراتيجية التعلم التعاونى "الجيجسو " فى تحصيل وتنمية مهارات فن الأسموكينج لدى الحرفيات كنواه لمشروع صغير، وأشتملت عينة البحث على مجموعة تجريبية واحدة قبلى / بعدى وعددها 20 من الحرفيات بجمعية المللك عبد العزيز (عون) بمدينة بريدة ، القصيم وذلك بعد تقسيمهم إلى أربع مجموعات تعاونية على حسب تخطيط الدرس.
، وأسفرت النتائج توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات الحرفيات في التطبيق القبلي والبعدي لإستراتيجية التعلم التعاوني "الجيجسو" لتنمية مهارات فن الأسموكينج كنواه لمشروع صغير لصالح التطبيق البعدي، حيث أن قيمة "ت" تساوي "50.602" وهي قيمة ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.01 ، حيث كان متوسط درجات الحرفيات في التطبيق البعدي "65.746" ، بينما كان متوسط درجات الحرفيات في التطبيق القبلي "12.640" ، مما يشير إلى وجود فروق حقيقية بين التطبيقين لصالح التطبيق البعدي ، مما يدل علي فاعلية إستراتيجية التعلم التعاوني "الجيجسو" لتنمية مهارات فن الأسموكينج لدى الحرفيات كنواه لمشروع صغير، وتوجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات الحرفيات في التطبيق القبلي والبعدي للاختبار التحصيلي لصالح التطبيق البعدي
The research aimed to measure the effect of using the cooperative learning strategy “Jigsaw” in acquiring and developing the skills of smoking art among craftswomen as the nucleus of a small project. The research sample included one experimental group, before/after, of 20 craftswomen at the King Abdul Aziz (Aoun) Society in the city of Buraidah, Qassim. After dividing them into four cooperative groups according to the lesson plan, The results revealed that there are statistically significant differences between the average scores of craftsmen in the pre- and post-application of the cooperative learning strategy “Jigsaw” to develop the skills of the art of smoking as the nucleus of a small project in favor of the post-application, as the value of “t” is equal to “50.602”, which is a statistically significant value at the level of 0.01. The average score for the literal letters in the post-application was “65.746,” while the average score for the literal letters in the pre-application was “12.640,” which indicates that there are real differences between the two applications in favor of the post-application, which indicates the effectiveness of the strategy, There are statistically significant differences between the average scores of the letters in the pre- and post-application of the achievement test in favor of the post-application.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية