قضايا الواقع المعاصر وفنيَّة الكتابة في مسرح الطفل(دراسة تحليليَّة) Contemporary Reality Issues and the Art of Writing in Children's Theater (Analytical study)

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

أستاذ المسرح المساعد بقسم الإعلام التربوى كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

المستخلص

    على الرغم من تعدد دعوات الباحثين والمؤلفين بضرورة طرح قضايا الواقع ومشكلاته في مسرح الطفل، فقد جاءت تلك الدعوات مقترنة بالتحذير والمخاوف من أن ينقلب العمل المسرحي إلى شكل دعائي تعليمي مباشر، يفتقد معه الطفل الاهتمام والتشويق والتفاعل مع النَّص المسرحي.
   وتتحدد مشكلة البحث في كيفية توظيف المؤلف أساليب فنيَّة ودراميَّة تطرح قضايا الواقع، بصورة تعمل على إقامة علاقة تفاعليَّة ديناميَّة بين الواقع الدرامي (المفترض) وبين واقع الطفل المتلقي؛ ممَّا يعمل على تشويقه وإثارة عقله وذهنه فيما يطرحه النَّص من قضايا.
  وقد تخير البحث مسرحيتين متفاوتين زمنيًّا، هي مسرحية (بيت الحب) للمؤلف حمدي الجابري 1988م، ومسرحية (كوكب السلام) للمؤلف منتصر ثابت 2015م، وقد توصَّل البحث إلى:
إنَّ كلا المسرحيتين اعتمدتا على توظيف أساليب فنيَّة ودراميَّة، تعمل على تضافر أفكار المؤلف مع النسيج الدرامي في قالب جمالي يبتعد عن الشكل التعليمي المباشر، وذلك على مستويات عدَّة:
 1- مستوى توظيف الشخصيَّة الدراميَّة بوصفها نموذجًا لشريحة مجتمعيَّة تكشف عن جدلية العلاقة بين الفرد والمجتمع.
2- مستوى توظيف البنية الدراميَّة بوصفها تشكيلًا دلاليًّا، يعمل على تأكيد رؤية المؤلف الناقدة للواقع ويوضحها؛ ممَّا يعمل على إقحام المتلقي الصغير في اكتشاف المعنى الكامن خلف الأحداث.
3-مستوى توظيف الخيال في النَّص المسرحي توظيفًا دلاليًّا يتوافق مع الطرح الموضوعي لقضايا الواقع؛ ممَّا يثير عقل المتلقي الصغير وذهنه، في التفكير في القضايا المطروحة بدلًا من الاندماج العاطفي في الأحداث.
Despite numerous calls from researchers and authors to raise contemporary issues and problems in children's theater, these calls have often been accompanied by warnings and concerns that such works might turn into direct educational propaganda, lacking the elements of interest, excitement, and interaction with the theatrical text.
The study lied in determining how Authors can employ artistic and dramatic techniques to address contemporary issues in a way that fosters a dynamic interactive relationship between the fictional dramatic reality and the reality of the child audience, thereby captivating their attention, stimulating their minds, and raising their awareness of the issues presented in the text.
The study selected two plays from different periods: "The House of Love" by Hamdi Al-Jabri (1988) and "Planet of Peace" by Muntaser Thabet (2015). The study concluded that:
Both plays employed artistic and dramatic techniques that integrated the author's ideas into the dramatic fabric in an aesthetically pleasing manner, moving away from a direct educational approach. This integration was achieved on multiple levels:
1-The extent to which dramatic characters are employed as representations of social groups, revealing the dialectical relationship between the individual and society.
2-The Authors' effective utilization of dramatic structure as a semantic construct served to reinforce and clarify their critical perspective on reality, thereby immersing the young audience in a process of uncovering the underlying meaning embedded within the events of the play.
3- The imaginative elements in a theatrical text can be employed semantically to align with the objective presentation of real-world issues. This approach served to stimulate the intellect and critical thinking of young audiences, encouraging them to engage with the underlying themes rather than simply becoming emotionally invested in the plot.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية