توظيف التعلم المتنقل مع استراتيجية المهام المتقطعة التشاركية فى تدريج النماذج ومدى تأثيره على أبعاد العبء المعرفى لدى الطلاب Employing mobile learning with Participatory intermittent tasks in grading basic Patterns and the extent of its impact on the dimensions of students’ cognitive load

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

أستاذ مساعد الملابس والنسيج - كلية التربية النوعية - جامعة عين شمس

المستخلص

استهدف البحث الحالى التعرف على فاعلية توظيف التعلم المتنقل مع استراتيجية المهام المتقطعة التشاركية فى تدريج النموذج الأساسى لجونلة الطفلة ومدى تأثيره على أبعاد العبء المعرفى لدى الطلاب من حيث التحصيل والمهارة، واستخدمت الباحثة التصميم التجريبي لمجموعتين إحداهما تجريبية وأخرى ضابطة وباتباع القياس القبلي والبعدي لكلا المجموعتين، وتمثل مجتمع البحث في طلاب الفرقة الثانية بقسم الاقتصاد المنزلى بكلية التربية النوعية جامعة عين شمس بلغ عددهم (90) طالب تم تقسيمهم عشوائيا إلى مجموعتين متساويتين إحداهما ضابطة والأخرى تجريبية عدد كل مجموعة (45) طالب، وقد أعدت الباحثة الأدوات وكانت عبارة عن (اختبار تحصيلى – اختبار مهارى- مقياس التقدير-استمارة المهارات الاجتماعية- مقياس العبء المعرفى)، وكان من أهم النتائج وجود فروق دالة احصائياعلي أن توظيف التعليم المتنقل مع استراتيجية المهام المتقطعة فعال لكل من الجانب المعرفي والمهاري لصالح المجموعة التجريبية ، كما حقق طلاب المجموعة التجريبية مستوى متقدم من التفاعل و التواصل الإجتماعى داخل المجموعات أثناء التعلم، فضلا عن تأثيره في خفض المجموع الكلي للعبء المعرفي.
The current research aimed to identify the effectiveness of employing mobile learning with the strategy of intermittent participatory tasks in grading basic Pattern of the girl’s skirt and the extent of its impact on the dimensions of the cognitive load among students in terms of achievement and skill. The researcher used an experimental design for two groups, one experimental and the other control, and followed the pre- and post-measurement for both groups. The research population included students in the second year of the Department of Home Economics at the Faculty of Specific Education, Ain Shams University. The number of students was (90) and they were randomly divided into two equal groups, one of which was control and the other was experimental. The number of each group was (45) students. The researcher prepared the tools, which were (an achievement test - a skills test - an appreciation scale - a social skills questionnaire - a cognitive load scale), One of the most important results was the presence of statistically significant differences indicating that employing mobile learning with the intermittent task strategy is effective for both the cognitive and skill aspects in favor of the experimental group. The students of the experimental group also achieved an advanced level of interaction and social communication within groups during learning, in addition to an in reducing the total cognitive load.


الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية