فاعلية وحدة تعليمية مقترحة لتنمية مهارات الموهوبين بمجال التربية الفنية تجاه مدارس الفن الحديث بمرحلة الطفولة المبكرة The effectiveness of a proposed educational unit to develop the skills of gifted people in the field of art education towards modern art schools in the early childhood stage

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس التربية الفنية المشارك كلية التصاميم والفنون - جامعة جدة

المستخلص

الوحـدات التعليمية أحـد أشـكال تطوير المقررات ، بما يفيد الثورة المعلوماتية الجديدة ، فهـي بمثابـة تنظيم یُخطط له فـي صـورة كلية تتضـمن المـادة التعليمية والوسـائل والأنشـطة التعليمية المصـاحبة وطـرق التدريس ، بالإضـافة إلـي عمليات التقويم التـي تـؤدي فـي مجموعهـا إلـي بلـوغ الأهـداف المرجــوة .
    وتتبنى الوحدات التعليمية والبرامج التدريبية لتنمية الموهوبين إثراء المعرفة والمهارة ورفع الكفاءة وبناء الخبرات العلمية والعملية وفق منهجيات علمية ، ويتضمن أنشطة ترُكز على تطوير المهارات الشخصية للموهوبين ، وتُعدهم للانطلاق والمشاركة الفاعلة والمتميزة سواء محليا أو دوليا .
    والمدرسة التكعيبية هي اتجاه فني ظهر بفرنسا بأوائل القرن العشرين ، حيث اتخذ من الأشكال الهندسية أساس بناء العمل الفني ، والتقى كلا من الفنان "جورج براك" والفنان "بابلو بيكاسو" وقررا العمل معاً والبعد عن الأساليب القديمة بالفن ، ومن هنا اُبتكرا الفن التكعيبي الذي خرج عن المألوف بالفن .
هدف البحث الي :
 

بناء وحدة تعليمية لتنمية مهارات الموهوبين بمجال التربية الفنية تجاه مدارس الفن الحديث بمرحلة الطفولة المبكرة .
تطبيق الوحدة التعليمية المقترحة لتنمية مهارات الموهوبين بمجال التربية الفنية تجاه مدارس الفن الحديث بمرحلة الطفولة المبكرة .
قياس فعالية الوحدة التعليمية المقترحة لتنمية معارف الموهوبين بمجال التربية الفنية تجاه مدارس الفن الحديث بمرحلة الطفولة المبكرة.
قياس فعالية الوحدة التعليمية المقترحة لتنمية مهارات الموهوبين بمجال التربية الفنية تجاه مدارس الفن الحديث بمرحلة الطفولة المبكرة.

 
 
توصل البحث الي :
 
 

وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات الطلاب بالمجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والبعدي للوحدة التعليمية المقترحة لتنمية المهارات بمجال التربية الفنية تجاه مدارس الفن الحديث بمرحلة الطفولة المبكرة لصالح التطبيق البعدي .
وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات الطلاب بالمجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والبعدي للاختبار المعرفي لصالح التطبيق البعدي .
وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات الطلاب بالمجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والبعدي لمقياس تقدير الأداء المهاري لصالح التطبيق البعدي .

 
 
 
أوصى البحث بــ :

تشجيع الطلبة والخريجين بكلية التربية الفنية على المشاركات المجتمعية لتدريب الأطفال بالصفوف الأولى لتنمية كافة أنواع الفنون التشكيلية لديهم بشكل علمي تحت اشراف مؤسسي.
إعداد برامج تدريبية وورش عمل للموهوبين من الإناث والذكور بتخصص التربية الفنية لتنمية مهاراتهم تجاه هذا التخصص ورفع ذوقهم الفني .
الاستفادة من نتائج الوحدة التعليمية المقترحة وتطبيقها على الموهوبات من الفتيات المهتمات بالفن التشكيلي .

 
 
   Educational units are one of the forms of developing courses, in a way that benefits the new information revolution. They are an organization that is planned in a comprehensive manner that includes the educational material, methods, accompanying educational activities and teaching methods, in addition to the evaluation processes that collectively lead to achieving the desired goals.
 
   The educational units and training programs for developing the gifted adopt enriching knowledge and skills, raising efficiency, and building scientific and practical expertise according to scientific methodologies. It includes activities that focus on developing the personal skills of the gifted, and prepares them for effective and distinguished participation, whether locally or internationally.
 
   The Cubism school is an artistic trend that appeared in France in the early twentieth century, where geometric shapes were used as the basis for constructing artwork. The artist Georges Braque and the artist Pablo Picasso met and decided to work together and move away from the old methods of art, and from here they created the Cubist art that came out. About the ordinary art.
 
   The research aims to :

Building an educational unit to develop the skills of gifted people in the field of art education towards modern art schools in the early childhood stage.
Applying the proposed educational unit to develop the skills of gifted people in the field of art education towards modern art schools in the early childhood stage.
Measuring the effectiveness of the proposed educational unit to develop gifted people’s knowledge in the field of art education towards modern art schools in the early childhood stage.
Measuring the effectiveness of the proposed educational unit to develop the skills of gifted people in the field of art education towards modern art schools in the early childhood stage.

 
   The search found :

There are statistically significant differences between the average scores of students in the experimental group in the pre- and post-application of the proposed educational unit for developing skills in the field of art education towards modern art schools in the early childhood stage, in favor of the post-application.
There are statistically significant differences between the average scores of students in the experimental group in the pre- and post-application of the cognitive test in favor of the post-application.
There are statistically significant differences between the average scores of students in the experimental group in the pre- and post-application of the skill performance rating scale in favor of the post-application.

 
    The search recommended :

Encouraging students and graduates of the College of Art Education to engage in community participation to train children in the first grades to develop all types of plastic arts in them scientifically under institutional supervision.
Preparing training programs and workshops for talented females and males specializing in art education to develop their skills towards this specialty and raise their artistic taste.
Benefiting from the results of the proposed educational unit and applying them to gifted girls interested in plastic arts.

الموضوعات الرئيسية