"فاعلية برنامج قائم على توظيف التطبيقات الذكية للنانو تكنولوجي في التصميم المستدام للبيئة الداخلية للمسكن لتنمية بعض مهارات التفكير التخيلي وتعزيز الوعي بإمكانات الاثاث التفاعلي لدى طلاب كلية الاقتصاد المنزلي" The effectiveness of a program based on employing smart applications of nanotechnology in the sustainable desig

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 كلية الاقتصاد المنزلي جامعة حلوان

2 كلية الإقتصاد المنزلي جامعة حلوان

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلي الكشف عن فاعلية برنامج قائم على توظيف التطبيقات الذكية للنانو تكنولوجي في التصميم المستدام للبيئة الداخلية للمسكن لتنمية بعض مهارات التفكير التخيلي وتعزيز الوعي بإمكانات الاثاث التفاعلي لدى طلاب كلية الاقتصاد المنزلي.
إعتمد البحث على التصميم التجريبي ذو المجموعة الواحدة وقد تكونت المجموعة التجريبية من (78) طالب وطالبة من طلاب كلية الإقتصاد المنزلي جامعة حلوان، ولغرض البحث تم تصميم أدوات البحث التي إشتملت على مقياس الوعي بتوظيف التطبيقات الذكية للنانو تكنولوجي في التصميم المستدام للبيئة الداخلية للمسكن، مقياس مهارات التفكير التخيلي، مقياس تعزبز الوعي بإمكانات الاثاث التفاعلي.
وقد اظهرت النتائج وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس الوعي بتوظيف التطبيقات الذكية للنانو تكنولوجي في التصميم المستدام للبيئة الداخلية للمسكن(ككل) وعند كل مكون من مكوناته لصالح التطبيق البعدي وفرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس التفكير التخيلي (ككل) وعند كل مكون من مكوناته لصالح التطبيق البعدي وكذلك فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس تعزيز الوعي بإمكانات الاثاث التفاعلي (ككل) وعند كل مكون من مكوناته لصالح التطبيق البعدي، كما أسفرت نتائج البحث عن وجود علاقة إرتباطية دالة موجبة بين درجات طلاب المجموعة التجريبية لمقياس الوعي بتوظيف التطبيقات الذكية للنانو تكنولوجي في التصميم المستدام للبيئة الداخلية للمسكن(ككل) ودرجاتهم على مقياس التفكير التخيلي (ككل) ودرجاتهم على مقياس تعزيز الوعي بامكانات الأثاث التفاعلي (ككل).
وقد أوصى البحث بضرورة إجراء مزيد من الأبحاث والدراسات من قبل المتخصصين تتناول تطبيقات النانو تكنولوجي في كافة مجالات الحياة، وكذلك الاهتمام بدراسة الاثاث التفاعلي كأحد أوجه الحياة الرقمية المستقبلية، ايضا ضرورة تبني وزارة التعليم العالي والبحث العلمي بمختلف قطاعاته، إضافة مقررات عن تطبيقات تقنيات النانو تكنولوجي ضمن اللوائح الدراسية، مع عقد دورات تثقيفية لأعضاء هيئة التدريس لمواكبة الجديد في مجال التطبيقات الحديثة للعلم وخاصة تطبيقات النانو تكنولوجي.
 
 
 
The current research aims to reveal the effectiveness of a program based on employing smart applications of nanotechnology in the sustainable design of the indoor environment of homes to develop some imaginative thinking skills and enhance awareness of the potential of interactive furniture among students of the Home Economics College.
The research relied on a single-group experimental design.The experimental group consisted of (78) male and female students from the Faculty of Home Economics, Helwan University.For the purpose of the research, research tools were designed that included a scale of awareness of employing smart applications of nanotechnology in the sustainable design of the interior environment of the dwelling, a scale Imaginative thinking skills, a measure of enhancing awareness of the capabilities of interactive furniture.
The results showed that there was a statistically significant difference between the average scores of the experimental group students in the pre- and post-applications of the measure of awareness of employing smart nanotechnology applications in the sustainable design of the indoor environment of the dwelling (as a whole) and at each of its components in favor of the post-application, and a statistically significant difference between the average scores of the experimental group students.In the pre- and post-applications of the imaginative thinking scale (as a whole) and for each of its components in favor of the post-application, as well as a statistically significant difference between the average scores of the experimental group students in the pre- and post-applications of the scale for enhancing awareness of the capabilities of interactive furniture (as a whole) and for each of its components in favor of the post-application.The results of the research also resulted in a positive significant correlation between the scores of the experimental group students on the awareness scale of employing smart applications of nanotechnology in the sustainable design of the indoor environment of the residence (as a whole), their scores on the imaginative thinking scale (as a whole), and their scores on the scale of enhancing awareness of the potential of interactive furniture (as a whole).
The research recommended the need to conduct more research and studies by specialists dealing with nanotechnology applications in all areas of life, as well as interest in studying interactive furniture as one of the aspects of future digital life.There is also the need for the Ministry of Higher Education and Scientific Research to adopt various In its sectors, adding courses on the applications of nanotechnology to the curriculum, while holding educational courses for faculty members to keep pace with new developments in the field of modern applications of science, especially nanotechnology applications.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية