التدريس الإبداعي والمسئولية الإجتماعية لدي معلمات الإقتصاد المنزلي وعلاقته بالأمن النفسي لدي تلميذات المرحلة الإعداديةCreative teaching and social responsibility of home economics teachers and their Relationships to psychological Saftey For Famle Preparatory students

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 جامعه الأزهر كليه الإقتصاد المنزلى

2 أستاذ المناهج وطرق التدريس بقسم الإقتصاد المنزلى التربوي ووكيل كلية الإقتصاد المنزلى -جامعة الأزهر

3 أستاذ المناهج وطرق التدريس المساعد بقسم الإقتصاد المنزلى التربوي بكلية الإقتصاد المنزلى - جامعة الأزهر

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية للتعرف على مستوى التدريس الإبداعي و المسئولية الإجتماعية لدي معلمات الإقتصاد المنزلي وعلاقته بالأمن النفسي لدي تلميذات المرحلة الإعدادية، ولتحقيق أهداف الدراسة إستخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي،  وتكونت عينة الدراسة من(48) معلمة من معلمات الإقتصاد المنزلي،(160) تلميذة من تلميذات المدرسة الإعداديه،  وقامت الباحثة بإعداد أدوات الدراسة ( بطاقة ملاحظه للتدريس الإبداعي، مقياس المسئوليه الإجتماعيه، مقياس الأمن النفسي) ، وقد أسفرت النتائج عن أن الوزن النسبي لبطاقة الملاحظة التدريس الإبداعى لدى معلمات الاقتصاد المنزلى بالمرحلة الإعدادية  بلغ (63,60) ،كما بلغ الوزن النسبي لمقياس المسئولية الاجتماعية لدى معلمات الاقتصاد المنزلى(85%) ، ووجود علاقة ارتباطيه ذات دلالة إحصائيا عند مستوي  معنوية(0.05 ) بين أبعاد التدريس الإبداعي (التخطيط، التنفيذ ،التقويم ) ومجموعه الكلي وأبعاد الأمن النفسي (الطمأنينه والإستقرار، الحب والقبول، الرعاية والحماية ) ومجموعه الكلي لدي عينه من تلميذات المرحله الإعداديه ، ووجود علاقة ارتباطيه ذات دلالة إحصائيا عند مستوي معنوية(0.05 ) بين أبعاد المسئولية الإجتماعية (الشخصيه، الجماعيه ،الدينية والأخلاقيه ،الوطنيه ) ومجموعها الكلي وأبعاد الأمن النفسي (الطمأنينه والاستقرار،الحب والقبول، الرعايه والحمايه) ومجموعه الكلي لدي عينه من تلميذات المرحله الإعداديه، كما أسفرت عن أنه لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين عند مستوي معنوية (0.05) بين متوسطات درجات معلمات الإقتصاد المنزلي فى كلا من بطاقة ملاحظة التدريس الإبداعي ومقياس المسئولية الأجتماعية ترجع إلي إختلاف مستوي الخبرة وفي ضوء النتائج التي توصلت إليها الدراسة الحالية تم تقديم عدد من التوصيات منها: -الاهتمام بالأمن النفسي لدى تلميذات المرحلة الإعدادية والسعي لتدعيم هذا الجانب وذلك عن طريق الدروس والأنشطة الترفيهية الثقافية، للعمل على تنمية الحاجات النفسية والاجتماعية، توفير برامج وقائية وخدمات علاجية  تقوم بها المدرسة لمساعدة التلميذات لتعزيز الأمن النفسي لديهن مما ينعكس بصورة إيجابية على تحصيلهم الدراسي ، ادخال موضوع الأمن النفسي ضمن مفردات إحدى مقررات التي تعنى بالصحة النفسية  في المدرسة لكي يتم تثقيفهم بهذا المفهوم المهم الذي له دور مهم في عملية التحصيل الدراسي ، تدريب المعلمات على إستخدام مهارات التدريس الإبداعى وكذلك تدريبهن علي الإستراتيجيات الحديثة التي تعزز من شعور الطلاب بالأمن النفسي لدى التلميذات .
 
 
 
 
 
      - The current study aimed to identify the level of creative teaching and social responsibility among home economics teachers and its relationship to psychological security among middle school students. To achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive analytical approach, and the study sample consisted of (48) home economics teachers, ( 160) middle school students, and the researcher prepared study tools (note card for creative teaching, social responsibility scale, psychological security scale).The results revealed that the relative weight of the creative teaching note card among home economics teachers in the preparatory stage was (63.60), and the relative weight of the social responsibility scale among home economics teachers was (85%), and there was a statistically significant correlation at a significant level ( 0.05) between the dimensions of creative teaching (planning, implementation, evaluation) and the total group and the dimensions of psychological security (reassurance and stability, love and acceptance, care and protection) and the total group in a sample of middle school female students. There is a statistically significant correlation at a significant level (0.05) between the dimensions of social responsibility (personal, collective, religious, moral, and patriotic) and their total and the dimensions of psychological security (reassurance and stability, love and acceptance, care and protection) and their total in a sample of preparatory school students. It also resulted that there are no statistically significant differences at a level of significance (0.05) between the average scores of home economics teachers in both the creative teaching note card and the social responsibility scale due to the difference in the level of experience. In light of the results reached by the current study, a number of Recommendations include:Paying attention to the psychological security of middle school students and striving to strengthen this aspect through lessons and cultural recreational activities, to work on developing psychological and social needs, providing preventive programs and treatment services carried out by the school to help female students to enhance their psychological security, which reflects positively on their academic achievement.Introducing the topic of psychological security into the vocabulary of one of the courses dealing with mental health in school in order to educate them about this important concept, which has an important role in the academic achievement process, training teachers to use creative teaching skills, as well as training them in modern strategies that enhance students’ sense of psychological security.
 

الكلمات الرئيسية

{"sdg_fld":["4","9"]}

الموضوعات الرئيسية