يُعد التفاعل الأسري من أهم عوامل البيئة الأسرية، وإطار هذا التفاعل يُعتبر من أكثر المؤثرات في تحديد اتجاهات الأبناء وسلوكهم، فالتعرف على تأثير البيئة الأسرية على الأبناء لا يتأتى إلا من خلال تناول أنماط التفاعلات الأسرية وما تسهم به في نمو الجوانب المختلفة لشخصية الأبناء . فهو علاقة ديناميكية تتكون بين أعضاء الأسرة، وينتج عن هذه العلاقة اشباع للحاجات الإنسانية، وهذا التفاعل يعمل على تحديد المسئوليات ووضوح الأدوار مما يجعل الفرد قادراً على التعايش في أسرته ومجتمعه بصورة فعالة . والانسحاب الاجتماعي ظاهره سلوكية معقدة ذات جوانب متعددة، قد تكون هذه الظاهرة دليلاً على عجز في الأداء أو عجز في المهارات، وفي كلتا الحالتين فهذه الظاهرة يصاحبها فقدان الاهتمام بالأحداث والأشياء والأشخاص، الأمر الذي يقود إلى الاكتئاب والقلق والخوف وغير ذلك من الأنماط السلوكية غير المقبولة . هدف البحث الي :
تحديد أثر التفاعل الأسري على انسحاب الأبناء. ايجاد الفروق بين أفراد العينة في التفاعل الأسري تبعا لمتغيرات الدراسة . التوصل للفروق بين أفراد العينة في السلوك الانسحابي للأبناء تبعا لمتغيرات الدراسة . ايجاد العلاقة بين التفاعل الأسري والسلوك الانسحابي . تحديد نسبة مشاركة العوامل المؤثرة على التفاعل الأسري . التوصل لنسبة مشاركة العوامل المؤثرة على السلوك الانسحابي . التعرف على أولوية أبعاد التفاعل الأسري .
توصل البحث الي :
وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد العينة في التفاعل الأسري تبعاً لمتغيرات الدراسة . وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد العينة في السلوك الانسحابي للأبناء تبعاً لمتغيرات الدراسة . وجود علاقة ارتباطية بين محاور استبيان التفاعل الأسري واستبيان السلوك الانسحابي . اختلاف نسبة مشاركة العوامل المؤثرة على التفاعل الأسري . اختلاف نسبة مشاركة العوامل المؤثرة على السلوك الانسحابي . اختلاف الأوزان النسبية لأولوية أبعاد التفاعل الأسري .
وأوصى البحث بـ :
عمل برامج إرشادية توعوية للمتزوجين تؤهلهم معرفيا لأهمية التفاعل الأسري في بناء شخصية سوية للأبناء تفيدهم في بناء مستقبلهم . اعداد المزيد من الدراسات في طبيعة العلاقة ما بين اشباع الحاجات النفسية للأبناء والانسحاب الاجتماعي . اعداد برامج علمية لتنمية المهارات الاجتماعية للأبناء ذوي السلوك الانسحابي بهدف زيادة مشاركتهم الاجتماعية وتنمية ثقتهم بأنفسهم . اقامة الأنشطة المجتمعية التي تساعد الأبناء على المشاركة مع الآخرين المحيطين بهم .
Family interaction is one of the most important factors of the family environment, and the framework of this interaction is considered one of the most influential in determining children’s attitudes and behavior. Understanding the impact of the family environment on children can only be achieved by examining the patterns of family interactions and what they contribute to the growth of the various aspects of children’s personalities. It is a dynamic relationship formed between family members, and this relationship results in the satisfaction of human needs. This interaction works to define responsibilities and clarify roles, which makes the individual able to coexist effectively in his family and society. Social withdrawal is a complex behavioral phenomenon with multiple aspects. This phenomenon may be evidence of a deficiency in performance or a deficiency in skills. In both cases, this phenomenon is accompanied by a loss of interest in events, things, and people, which leads to depression, anxiety, fear, and other unacceptable behavioral patterns. The research aims to :
Identifying the impact of family interaction on children’s withdrawal behavior. Finding differences between sample members in family interaction according to the variables of the study. Finding differences between the sample members in the withdrawal behavior of children according to the variables of the study. Finding the relationship between family interaction and withdrawal behavior. Determine the percentage of participation of factors affecting family interaction. Finding the percentage of participation of factors affecting withdrawal behavior. Recognizing the priority dimensions of family interaction.
The search found :
There are statistically significant differences between the average scores of the sample members in family interaction depending on the variables of the study. There are statistically significant differences between the average scores of the sample members on children’s withdrawal behavior according to the variables of the study. There is a correlation between the axes of the family interaction questionnaire and the withdrawal behavior questionnaire. The difference in the participation rate of factors affecting family interaction. The difference in the participation rate of factors affecting withdrawal behavior. Differences in the relative weights of the priority of the dimensions of family interaction.
The research recommended :
Conduct awareness-raising guidance programs for married couples that prepare them cognitively for the importance of family interaction in building a healthy personality for children that will benefit them in building their future. Preparing more studies into the nature of the relationship between satisfying children’s psychological needs and social withdrawal. Preparing scientific programs to develop the social skills of children with withdrawal behavior with the aim of increasing their social participation and developing their self-confidence.
4. Establishing community activities that help children participate with others around them.
حسن هجرس الحازمي, خلود. (2023). التفاعل الأسري وعلاقته بالسلوك الانسحابي للأبناء Family interaction and its relationship to children’s withdrawal behavior. المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية, 18(18), 985-1012. doi: 10.21608/sjsep.2023.348266
MLA
خلود حسن هجرس الحازمي. "التفاعل الأسري وعلاقته بالسلوك الانسحابي للأبناء Family interaction and its relationship to children’s withdrawal behavior", المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية, 18, 18, 2023, 985-1012. doi: 10.21608/sjsep.2023.348266
HARVARD
حسن هجرس الحازمي, خلود. (2023). 'التفاعل الأسري وعلاقته بالسلوك الانسحابي للأبناء Family interaction and its relationship to children’s withdrawal behavior', المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية, 18(18), pp. 985-1012. doi: 10.21608/sjsep.2023.348266
VANCOUVER
حسن هجرس الحازمي, خلود. التفاعل الأسري وعلاقته بالسلوك الانسحابي للأبناء Family interaction and its relationship to children’s withdrawal behavior. المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية, 2023; 18(18): 985-1012. doi: 10.21608/sjsep.2023.348266