نموذج مقترح لتدريس الاقتصاد المنزلي قائم على التفاعل بين مبادئ نظرية تريز والخرائط الذهنية لتنمية مهارات التفكير السابر وخفض التجول العقلي لدي تلميذات المرحلة الإعدادية A Proposed Model for Teaching Home Economics based on the Interaction between TRIZ Theory Principles and Mind Maps to Develop Probe Thinking Skills and Reduce Mind Wandering among Prepar

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 كلية الاقتصاد المنزلي، جامعة المنوفية، شبين الكوم، محافظة المنوفية مصر

2 كلية الاقتصاد المنزلي - جامعة المنوفية

3 كلية الاقتصاد المنزلي ، جامعة المنوفية، شبين الكوم، محافظة المنوفية

المستخلص

       هدف البحث تقصي فاعلية النموذج المقترح لتدريس الاقتصاد المنزلي القائم على التفاعل بين مبادئ نظرية تريز والخرائط الذهنية، لتنمية مهارات التفكير السابر وخفض التجول العقلي لدى عينة من تلميذات الصف الأول الإعدادي، بلغ عددهن (80) تلميذة، وتم تقسيمهن إلى مجموعتين؛ إحداهما تجريبية تألفت من (40) تلميذة ، والأخرى ضابطة تألفت من (40) تلميذة. ولتحقيق ذلك؛ تم بناء اختبار مهارات التفكير السابر، ومقياس التجول العقلي، وتم استخدام المنهج الوصفي والمنهج شبه التجريبي. وأسفرت نتائج البحث عن: فاعلية النموذج المقترح لتدريس الاقتصاد المنزلي والقائم على التفاعل بين مبادئ نظرية تريز والخرائط الذهنية في تنمية مهارات التفكير السابر وخفض التجول العقلي لدى تلميذات الصف الأول الإعدادي (عينة البحث)، وكذلك وجود علاقة ارتباطية عكسية دالة إحصائيًا بين درجات التلميذات عينة البحث في اختبار مهارات التفكير السابر ككل ومهاراته من جهة، ومقياس التجول العقلي ككل وبُعديه من جهة أخرى. وأوصى البحث بضرورة تضمين مهارات التفكير السابر في مقررات الاقتصاد المنزلي في المراحل التعليمية المختلفة، وإجراء دراسات متعمقة عن درجة التجول العقلي لدى التلاميذ، وأسبابه، وآثاره على التعلم، وأساليب مواجهته، والعمل على تدريب المعلمين على تنويع استراتيجيات التدريس الحديثة والدمج بينها مراعاة للفروق الفردية لدى التلاميذ، ولضمان رفع كفاءة العملية التعليمية وتحسين مخرجاتها.
 
 
 
 
 
      The research aimed to investigate the effectiveness of a proposed model for teaching Home Economics based on the interaction between TRIZ theory principles and mind maps to develop probe thinking skills and reduce mind wandering among a sample of first year preparatory school female students (n= 80), who were divided into two groups: an experimental group of (40) female students, and a control group of (40) female students. To achieve this, a test of probe thinking skills and a scale of mind wandering were constructed. The descriptive and the quasi-experimental approaches were applied. The results of the research revealed the effectiveness of the proposed model for teaching Home Economics that is based on the interaction between TRIZ theory principles and mind maps in developing probe thinking skills and reducing mind wandering among first year middle school students (the research sample), as well as the existence of a statistically significant negative correlation between the scores of the research sample students in The Probe Thinking Skills Test as a whole and its sub-skills on the one hand, and their scores on The mind Wandering Scale as a whole and its dimensions on the other hand. The research recommended the necessity of including probe thinking skills in Home Economics courses at different educational levels; conducting in-depth studies on the degree of mind wandering among students, its causes and effects on learning, and methods of confronting it; and working to train teachers to diversify modern teaching strategies and combine them to meet individual differences among learners to ensure raising the efficiency of the educational process.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية