الحركة الاهتزازية للخط بنظرية الاوتار والافادة منها في تصميم مطبوعات مستحدثة Utilizing the Linear Vibratory Movement of String Theory in Designing Innovative Textile Printing

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 أستاذ طباعة المنسوجات بقسم التربية الفنية كلية التربية النوعية - جامعة طنطا

2 أستاذ النسيج بقسم التربية الفنية كلية التربية النوعية - جامعة كفر الشيخ

3 مدرس مساعد بقسم التربية الفنية كلية التربية النوعية - جامعة كفر الشيخ

المستخلص

      أولت الدراسات الحديثة في مجال طباعة المنسوجات اهتماماً واضحاً في الأونة الأخيرة بتبني الفلسفات والأتجاهات الحديثة في الفنون، تلك الاتجاهات التي جاءت كنتاج طبيعي لارتباط الفنان واهتمامه بالتطورات العلمية والثورات التكنولوجية المعاصرة، ويناقش هذا البحث العلاقة بين فن طباعة المنسوجات والنظريات العلمية من خلال الحركة الاهتزازية في الاوتار وجمالياتها، وتعتمد هذه النظرية على فكرة أن للعالم أبعاد أكثر بكثير مما تشاهده العين وهي الأبعاد المنطوية بقوة في نسيج الكون. اما مضمونها فهو ان كل شيء في الوجود مصنوع من عدد هائل من الأوتار او الخيوط الطاقية المهتزة المتناهية الصغر والتي تهتز بترددات مختلفة. مما يعطي طبقات فراغية متداخلة ذات تأثيرات جمالية يمكن الاستفادة منها في مجال الفنون بشكل عام ومجال طباعة المنسوجات بشكل خاص.
      ويفترض البحث أنه يمكن استخلاص تراكبات وتشابكات ناتجة عن الحركة الاهتزازية للخط بنظرية الاوتار، تحقيق صياغات وقيم تشكيلية جديدة من خلال الاستفادة من جماليات التراكبات والتشابكات الخطية وتوظيفها في اعمال فنية طباعية.
      وتتلخص أهداف البحث في استخلاص التراكبات والتشابكات الخطية الناتجة عن حركة الاوتار الاهتزازية، الافادة من التراكبات والتشابكات الخطية المستخلصة في استحداث اعمال فنية طباعية.
وترجع أهمية البحث في انه يسهم في ايجاد مداخل جديدة لاستثمار جماليات تشابكات وتراكبات حركة الاوتار الاهتزازية في تصميم مطبوعات مستحدثة.
      توصل البحث إلى أن الحركة الاهتزازية للخط بنظرية الاوتار تعد منطلقاً جديداً في مجال طباعة المنسوجات بالاستفاده من التراكبات والتشابكات والفراغات المتعددة الناتجة عنه.
 
 
 
 
 
 
          Recent studies in the field of textile printing have paid a clear attention for embracing modern philosophies and trends in arts, those trends that arose as a natural outcome of the artist’s connection and interest in scientific discoveries and contemporary technological revolutions. The current research examined the connection between the art of textile printing and scientific ideas via the vibrational movement of strings and its aesthetics. The hypothesis was predicated on the assumption that the world contains more dimensions than what can be seen with the naked eye, and that these dimensions are deeply embedded in the fabric of the small vibrating energy threads that vibrate at various frequencies. This results in overlapping vacuum layers with aesthetic characteristics that may be exploited in the arts in general, and textile printing in particular. Based on string theory, the current research argues that structures and intertwines originating from the linear vibrational movement  may be extracted, producing new forms and values by utilizing the aesthetics of linear structures and interlacing and applying them in creative works of printing The current research intended to extract linear structures and entanglements caused by the movement of vibrating strings, and to use the derived linear overlaps and entanglements in the creation of creative printed works.The current research is significant because it contributes to the development of new techniques for investing  the aesthetics of the interweaving and overlapping of vibrating strings in the design of new textile printings. The current research revealed that the vibrational movement of the line based on string theory represents a new beginning in the field of textile printing by utilizing overlays, interlacing, and resultant multiple space.
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية