فعالية برنامج مقترح قائم على تكامل أنشطة الصحافة المدرسية (الورقية – الإلكترونية) في تنمية بعض أبعاد التنمية المستدامة والوعي بها لدي طلاب المرحلة الثانوية The Effectives Of A proposed Program Based on Integration Of School Press Activities (Paper- Electronic) In Developing Some Dimensions of Sustainable Development And Awareness Of It Among High School Students

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الإعلام التربوي كلية التربية النوعية – جامعة المنصورة

المستخلص

المستخلص:
       هدف البحث الحالي إلى تصميم برنامج مقترح قائم على تكامل أنشطة الصحافة المدرسية (الورقية – الالكترونية) في تنمية بعض أبعاد التنمية المستدامة والوعي بها لدي طلاب المرحلة الثانوية، حيث استعانت الباحثة بالمنهج الوصفي والمنهج التجريبي، وتكونت عينة البحث من (60) طالب بواقع (30) طالب للمجموعة الضابطة و (30) طالب للمجموعة التجريبية، وتمثلت أدوات البحث في اختبار تحصيلي لقياس مدي تنمية أبعاد التنمية المستدامة، ومقياس وعي بأبعاد التنمية المستدامة، وتوصل البحث إلى النتائج التالية:
1- يوجد فروق دالة إحصائياً عند مستوي (0.01) بين متوسطات درجات طلاب المجموعتين: الضابطة والتجريبية فى التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي لأبعاد التنمية المستدامة (الأبعاد والدرجة الكلية) لصالح طلاب المجموعة التجريبية.
2- يوجد فروق دالة إحصائياً عند مستوي (0.01) بين متوسطات درجات طلاب المجموعتين: الضابطة والتجريبية فى التطبيق البعدي لمقياس الوعي بأبعاد التنمية المستدامة (الأبعاد والدرجة الكلية) لصالح طلاب المجموعة التجريبية.
مما يدل على فعالية البرنامج المقترح في تنمية بعض أبعاد التنمية المستدامة والوعي بها لدي طلاب المرحلة الثانوية .
 

The Effectives Of A proposed Program Based on Integration Of School Press Activities (Paper- Electronic) In Developing Some Dimensions of Sustainable Development And Awareness Of It Among High School Students
Abstract:
      The current research aimed to design Of A proposed Program Based on Integration Of School Press Activities (Paper- Electronic) In Developing Some Dimensions of     Sustainable Development And Awareness Of It Among High School  Students researcher used the descriptive method and the experimental method, and the research sample consisted of (60) students, with (30) students for the control group and (30) students for the experimental group The research tools were an achievement test to measure the extent of development of the dimensions of sustainable development, and a measure of awareness of the dimensions of sustainable development ,The research reached the following results:
 1-There are statistically significant differences at the level of (0.01) between the average scores of the students of the control and experimental groups in the post-application of the achievement test for the dimensions of sustainable development (dimensions and total score) in favor of the students of the experimental group
2-There are statistically significant differences at the level of (0.01) between the average scores of the students of the control and experimental groups in the post-application of the measure of awareness of the dimensions of sustainable development (dimensions and total score) in favor of the students of the experimental group.
Which indicates The Effectives Of A proposed Program Based on Integration Of School Press Activities (Paper- Electronic) In Developing Some Dimensions of Sustainable Development And Awareness Of It Among High School Students .
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية