التفاعل بين زوايا الرؤية (المستوية/ من أعلى) ببيئة الواقع المعزز ومركز الضبط (الداخلي/ الخارجي) وأثرة على تنمية مهارات تقنيات الحياكة لدى طلاب الإقتصاد المنزلي The Interaction between Viewing Angles (Flat/ from Above) in Augmented Reality Environment and Locus of Control (Internal/ External) and its Effect on Developing the Skills of Sewing Techniques among Home Eco

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 أستاذ تكنولوجيا التعليم المساعد كلية التربية النوعية جامعة بنها

2 أستاذ الملابس والنسيج المساعد كلية التربية النوعية جامعة بنها

المستخلص

المستخلص:
       هدف البحث إلى دراسة أثر التفاعل بين زوايا الرؤية (المستوية/ من أعلى) ببيئة الواقع المعزز ومركز الضبط (الداخلي/ الخارجي) على تنمية مهارات تقنيات الحياكة لدى طلاب الإقتصاد المنزلي؛ لتحقيق هدف البحث قامت الباحثتان بإستخدام المنهج الوصفي التحليلي لإعداد الإطار النظري والدراسات السابقة، والمنهج شبه التجريبى لمعرفة أثر تفاعل المتغيرات المستقلة مع المتغير التصنيفي بمستوييه على المتغيرات التابعة؛ للتحقق من فروض البحث والإجابة عن أسئلته، وتضمنت أداة المعالجة التجريبية بيئة الواقع المعزز بمستويين زوايا الرؤية (المستوية/من أعلى) من تصميم الباحثتين، وتضمنت أدوات البحث: إختبار تحصيلي للجانب المعرفي المرتبط بمهارات تقنيات الحياكة (إعداد الباحثتان)، وبطاقة ملاحظة الأداء العملي لمهارات تقنيات الحياكة (إعداد الباحثتان)، وبطاقة تقييم المنتج النهائي لتقنيات الحياكة (إعداد الباحثتان)، وتكونت عينة االبحث من (80) طالب وطالبة من المستوى الأول شعبة الإقتصاد المنزلي، وتم تصنيفهم وفقاً لمستوى مركز الضبط (الداخلي/ الخارجي) تبعاً لمقياس "روتر"، وتم تقسيمهم إلى الأربع مجموعات التجريبية، المجموعة الأولى طلاب يدرسون بزوايا الرؤية المستوية ببيئة الواقع المعزز بمركز الضبط الداخلي، والمجموعة الثانية طلاب يدرسون بزوايا الرؤية المستوية ببيئة الواقع المعزز بمركز الضبط الخارجي، والمجموعة الثالثة طلاب يدرسون بزوايا الرؤية من أعلى ببيئة الواقع المعزز بمركز الضبط الداخلي، والمجموعة الرابعة طلاب يدرسون بزوايا الرؤية من أعلى ببيئة الواقع بمركز الضبط الخارجي، وبعد تطبيق أدوات البحث قبلياً للتحقق من تكافؤ مجموعات البحث قامت الباحثتان بتطبيق تجربة البحث على الطلاب ثم تطبيق أدوات البحث بعدياً، وأسفرت النتائج عن وجود تفاعل بين عرض زوايا الرؤية (المستوية/  من أعلى) ببيئه الواقع المعزز ومركز الضبط (الداخلي/ الخارجي) على كلاً من الإختبار التحصيلي، وبطاقة الملاحظة، وبطاقة تقييم المنتج النهائي لمهارات تقنيات الحياكة على مجموعات البحث الأربعة لصالح المجموعة التجريبية الأولى التي درست بزوايا الرؤية المستوية بمركز الضبط الداخلي، كما أكدت النتائج على وجود تفاعل بين زوايا الرؤية ومركز الضبط على تنمية مهارات تقنيات الحياكة لدى طلاب المستوى الأول بشعبة الإقتصاد المنزلي لصالح المجموعات التجريبية ككل، كما توجد علاقة إرتباطية بين درجات طلاب مجموعات البحث التجريبية فى الإختبار التحصيلي المعرفي المرتبط بمهارات تقنيات الحياكة، ودرجات بطاقة ملاحظة مهارات تقنيات الحياكة، ودرجات بطاقة تقييم المنتج النهائي لمهارات تقنيات الحياكة (ككل).
 
The Interaction between Viewing Angles (Flat/ from Above) in
Augmented Reality Environment and Locus of Control (Internal/ External) and its Effect on Developing the Skills of Sewing Techniques among Home Economics Students
Abstract:
      The Research Aimed to Study the Effect of the Interaction between Viewing Angles (Flat/ from Above) in Augmented Reality Environments and Locus of Control (Internal/ External) on Developing the Skills of Sewing Techniques among Home Economics Students; to Achieve the Aim of the Research, the Two Researchers Used the Analytical Descriptive Approach to Prepare the Theoretical Framework and Previous Studies, and the Semi-Experimental Approach to Find Out the Impact of the Interaction of the Independent Variables with the Taxonomic Variable at its Two Levels on the Dependent Variables; to Verify the Hypotheses of the Research and Answer its Questions, the Experimental Treatment Tool Included an Augmented Reality Environment by Two Levels of Viewing Angles (Flat/ from Above) Designed by the Two Researchers, the Research Tools Included: an Achievement Test for the Knowledge Aspect Related to the Skills of Sewing Techniques (Prepared by the Two Researchers), a Note Card for the Practical Performance of the Skills of Sewing Techniques (Prepared by the Two Researchers), and an Evaluation Card for the Final Product of Sewing Techniques (Prepared by the Two Researchers). the Research Sample Consisted of (80) Male and Female Students from the First Level of the Home Economics Diviewing, They Were Classified According to the Level of Locus of Control (Internal/ External) According to the "Rotter" Scale, They Were Divided into Four Experimental Groups, the First Group Consists of Students Studying with Flat Viewing Angles in the Augmented Reality Environment by the Internal Locus of Control, the Second Group Consists of Students Studying with Flat Viewing Angles in the Augmented Reality Environment by the External Locus of Control, the Third Group Consists of Students Studying with Viewing Angles from Above in the Augmented Reality Environment by the Internal Locus of Control, and the Fourth Group Consists of Students Studying with Viewing Angles from Above in the Augmented Reality Environment by the External Locus of Control, after Applying the Research Tools Beforehand to Verify the Equivalence of the Research Groups, the Two Researchers Applied the Research Experience to the Students and Then Applied the Research Tools after That, the Results Revealed That There is an Interaction between Viewing Angles (Flat/ from Above) in the Environment of Augmented Reality and Locus of Control (Internal/ External) on Each of the the Cognitive Achievement Test, the Note Card, and the Final Product Evaluation Card for the Skills of Sewing Techniques on the Four Research Groups in Favor of the First Experimental Group That Studied with Flat Viewing Angles by Internal Locus of Control, the Results Also Confirmed the Existence of an Interaction between Viewing Angles and Locus of Control on Developing the Skills of Sewing Techniques among First-Level Students in the Home Economics Department in Favor of the Experimental Groups as a Whole, There Is Also a Correlation between the Scores of the Students of the Experimental Research Groups in the Cognitive Achievement Test Related to the Skills of Sewing Techniques, the Scores of the Note Card of the Skills of Sewing Techniques, and the Scores of the Final Product Evaluation Card of the Skills of Sewing Techniques (as a Whole).
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية