فاعلية برنامج إثرائي قائم على توظيف الروبوت التعليمي في تنمية التفكير الابتكاري لدى الطالبات الموهوبات The Effectiveness of an Enrichment Program Based on Employing Educational Robots in Developing Innovative Thinking Among Gifted females
هدفَتِ الدراسة إلى التعرفِ على فاعليَّة برنامج إثرائي قائم على توظيف الروبوت التعليمي في تنمية التفكير الابتكاري لدى الطالبات الموهوبات بالمرحلة المتوسطة، ولتحقيق أهداف الدراسة اِستُخدِم المنهج شبه التجريبي ذو المجموعة التجريبية الواحدة، وطُبّق البرنامج الإثرائي المُعدُّ من قِبَل الباحثين في برمجة الروبوت التعليمي على عينة قوامها (13) طالبة موهوبة من محافظة عنيزة. ولقياس أثر البرنامج الإثرائي على تنمية مهارات التفكير الابتكاري؛ تم تطبيق مقياس تورانس للتفكير الابتكاري المقنن على البيئة السعودية بالصورة الشكلية (ب) كمقياس قبلي وبعدي. توصلت نتائج الدراسة إلى أنَّ هناكَ فروقًا دالة إحصائيًّا بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لمقياس تورنس لإجمالي مهارات التفكير الابتكاري لصالح القياس البعدي، وهو ما يؤكد فاعلية البرنامج التدريبي، واستنادًا إلى النتائج التي توصلت إليها الدراسة الحالية قدم الباحثان عددًا من التوصيات التي تمثَّلَت في أهمية إقامة برامج تدريبية إثرائية في المجال التقني للموهوبين، وضرورة توظيف برمجة الروبوت التعليمي في المناهج الدراسية، وتوظيف التقنيات الحديثة في البرامج المقدمة للموهوبين.
The Effectiveness of an Enrichment Program Based on Employing Educational Robots in Developing Innovative Thinking Among Gifted females Abstract: The study aimed to identify the effectiveness of an enrichment program based on implementation of educational robots in developing innovative thinking among gifted female students in intermediate stage. Current study used one-group quasi-experimental designs. The instrument of Torrance Scale of Innovative thinking (standardized on the Saudi environment) was applied on a sample of 13 gifted female students from Unaizah Governorate. The results indicated that there were statistically significant differences between average scores of the experimental group in the pre and post measurements of the Torrance Scale of Innovative thinking skills in favor of the post measurement, which confirms the effectiveness of the training program. Based on the findings, recommendations were provided including the importance of establishing enrichment training programs in the technical field for the gifted students, and the necessity of employing educational robot programming in the gifted curricula and implementing modern technologies in the programs offered to the gifted students.
بنت محمد الاختر, نوره, & فهد الفريح, نايف. (2023). فاعلية برنامج إثرائي قائم على توظيف الروبوت التعليمي في تنمية التفكير الابتكاري لدى الطالبات الموهوبات The Effectiveness of an Enrichment Program Based on Employing Educational Robots in Developing Innovative Thinking Among Gifted females. المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية, 17(17), 1341-1372. doi: 10.21608/sjsep.2023.324721
MLA
نوره بنت محمد الاختر; نايف فهد الفريح. "فاعلية برنامج إثرائي قائم على توظيف الروبوت التعليمي في تنمية التفكير الابتكاري لدى الطالبات الموهوبات The Effectiveness of an Enrichment Program Based on Employing Educational Robots in Developing Innovative Thinking Among Gifted females", المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية, 17, 17, 2023, 1341-1372. doi: 10.21608/sjsep.2023.324721
HARVARD
بنت محمد الاختر, نوره, فهد الفريح, نايف. (2023). 'فاعلية برنامج إثرائي قائم على توظيف الروبوت التعليمي في تنمية التفكير الابتكاري لدى الطالبات الموهوبات The Effectiveness of an Enrichment Program Based on Employing Educational Robots in Developing Innovative Thinking Among Gifted females', المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية, 17(17), pp. 1341-1372. doi: 10.21608/sjsep.2023.324721
VANCOUVER
بنت محمد الاختر, نوره, فهد الفريح, نايف. فاعلية برنامج إثرائي قائم على توظيف الروبوت التعليمي في تنمية التفكير الابتكاري لدى الطالبات الموهوبات The Effectiveness of an Enrichment Program Based on Employing Educational Robots in Developing Innovative Thinking Among Gifted females. المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية, 2023; 17(17): 1341-1372. doi: 10.21608/sjsep.2023.324721