أثر تصميم وحدة تعليِمية بتقنية التصوير التجسيمي الهولوجرام (Hologram) على التحصيل الدراسيِ لمقرر مبادئ الصناعات الجلدية The effect of designing an educational unit using hologram imaging technology on the academic achievement of the principles of leather industries course.

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

مدرس المصنوعات الجلدية كلية الإقتصاد المنزلي–جامعة العريش

المستخلص

تهَدف الدراسة الحالية إلي تصميم وحدة تعليمية بتقنية التصويرالتجسيمي الهولوجرام، وأثرها على التحصيل الدراسي لمقرر مبادئ الصناعات الجلدية لطلاب كلية الإقتصاد المنزلي-جامعة العريش. في المرحلة الجامعية الأولي لزيادة مستويات التحصيل الدراسي لمقرر مبادئ الصناعات الجلدية لدى طلاب الفرقة الأولى كلية الإقتصاد المنزلي جامعة العريش وتم تطبيق إستخدام تقنية الهولوجرام على عينة الدراسة التي بلغ قوامها )50 طالب وطالبة(، وقد تم التدريس لعينة الدراسة بالطريقة التقليدية لمقرر مبادئ الصناعات الجلدية وعمل الإختبار القبلي، ثم إستخدمت تقنية الهولوجرام في التدريس وعمل الإختبار البعدي وتكون الإختبار من أربعة محاور أساسية معبرة عن التحصيل المعرفي(التذكر، الفهم والإدراك، التطبيق، التحليل).حيث تم عرض المعلومات بإستخدام تقنية الهولوجرام، وإعتمد الباحث في الدراسة على المنهج التجريبي وذلك نظراً لملاءمتة لطبيعة الدراسة، وكذلك التعرف على أثر التدريس بتطبيق تقنية الهولوجرام المتغير المستقل على التحصيل المعرفي المتغير التابع لمقرر مبادئ الصناعات الجلدية الفرقة الأولى كلية الإقتصاد المنزلي جامعة العريش متضمنة على المستويات الأربعة(الفهم والإدراك التذكر والتحليل والتطبيق)،وإستخدم الباحث مقياس لإختبار تحصيلي قبلي لمقرر مبادئ الصناعات الجلدية ثم إجراء إختبار تحصيلي بعدي، وذلك بعد تطبيق إستخدام تقنية الهولوجرام في التدريس لذات المقرر ولذات الطلاب وقد توصلت نتائج الدراسة إلى أن تطبيق إستخدام تقنية الهولوجرام في التدريس فعال وقوي في رفع مستويات التحصيل الدراسي الأربعة (التذكر،الفهم والإدراك، التطبيق، التحليل). والمساهمة الفعالة في تحسين مستويات التحصيل والإستيعاب لدى عينة الدراسة كما تم حساب فاعلية تقنية الهولوجرام في التدريس على مستويات التحصيل المعرفي الأربعة حيث بلغت الفاعلية 97.78% وذلك وفقًا لنسبة الكسب المعدل بلانك.
 
 
Abstract:
The current study aimed to design an educational unit using the hologram technology and its impact on the academic achievement of the principles of leather industries course for students of the Faculty of Home Economics - Arish University. In the first university stage, to increase the levels of academic achievement of the principles of leather industries course among the students of the first year of the Faculty of Home Economics, University of Arish, and the use of hologram technology was applied to the study sample, which consisted of (50 male and female ) students. The study sample was first taught, the traditional method for the course of the principles of leather industries and the work of the pre-test, then the hologram technique was used in teaching the course of the principles of leather industries and the work of the post-test. The test was composed of four basic axes expressing knowledge achievement(Understanding and perception - remembering - analysis of information - application) where the information was presented in an interesting and attractive way using the hologram technique, and the researcher relied in the study on the experimental approach, due to its suitability to the nature of the study, as well as identifying the impact of teaching by applying the hologram technique, the independent variable, on the variable cognitive achievement of the principles course leather industries The first level, Faculty of Home Economics, University of Arish, includes the four levels: understanding, perception, remembering, analysis, and applicable. The researcher used a scale for a pre-achievement test for the course of principles of leather industries, then a post-achievement test, after applying the use of hologram technology in teaching for the same course and same students. The results of the study concluded: The applide of used of hologram technology in teaching is effective and strong in increasing the four levels of academic achievement: understanding, perception, remembering, information analysis, applicable, and effective contribution to improving the levels of achievement and comprehension among the study sample. The effect of the hologram technology in teaching on cognitive achievement was calculated Four, where the impact strength reached 97.78%, This is according to the modified Planck gain ratio.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية