أثر تقنية الواقع المعزز في تنمية مهارات التطريز اليدوي وحل المشكلات المعقدة The impact of augmented reality technology on developing hand embroidery skills and solving complex problems

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

أستاذ الاقتصاد المنزلي المساعد – قسم الاقتصاد المنزلي بكلية التربية النوعية بجامعة كفر الشيخ

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى معرفة أثر تقنية الواقع المعزز في تنمية مهارات التطريز اليدوي وحل المشكلات المعقدة. كانت المشاركات 50 طالبة من طالبات قسم الاقتصاد المنزلي بكلية التربية بجامعة نجران. تم تقسيمهن بشكل عشوائي إلى مجموعتين (تجريبية وضابطة)، كل مجموعة تضمنت 25 طالبة. حيث درست المجموعة التجريبية مقرر "التطريز اليدوي" عبر تقنية الواقع المعزز، ودرست المجوعة الضابطة نفس المقرر بالطريقة التقليدية. وتم استخدام بطاقة تقييم منتج، و7 مهام لبطارية اختبار Micro-DYN كأدوات لتحقيق الهدف من الدراسة. وتوصلت الدراسة إلى فاعلية تقنية الواقع المعزز في تعزيز مهارات الطالبات في التطريز اليدوي، وحل المشكلات المعقدة وبشكل أساسي اكتساب المعرفة وتطبيقها. وتقدم النتائج دليلاً هامًا على مزايا تقنية الواقع المعزز في دراسات وتطوير المجال التعليمي.
 
The impact of augmented reality technology on developing hand embroidery skills and solving complex problems
Abstract
This study aims to determine the impact of augmented reality technology on developing hand embroidery skills and solving complex problems. The participants were 50 female students from the Department of Home Economics at the College of Education at Najran University. They were randomly divided into two groups (experimental and control), each group included 25 female students. The experimental group studied the “Hand Embroidery” course via augmented reality technology, and the control group studied the same course in the traditional way. A product evaluation card and 7 tasks of the Micro-DYN test battery were used as tools to achieve the aim of the study. The study found the effectiveness of augmented reality technology in enhancing female students’ skills in hand embroidery, solving complex problems, and essentially acquiring and applying knowledge. The results provide important evidence of the advantages of augmented reality technology in studies and development of the educational field.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية