فاعلية استراتيجية الاستقصاء التعاونى فى تنمية المهارات التصميمية والنسيجية لدى طلاب التربية الفنية Effectiveness of Cooperative Inquiry Strategy on the Development of Art Education Students' Design and Weaving Skills

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 استاذ النسيج بقسم التربية الفنية كلية التربية النوعية – جامعة كفر الشيخ

2 مدرس مناهج وطرق تدريس التربية الفنية كلية التربية النوعية – جامعة كفر الشيخ

المستخلص

يعتبر التصميم اصل مشترك بين كل الفنون وتطبيقاً لكافة النشاطات الإنسانية الهادفة إلى تنظيم الوحدات وتكونها ، كما أنه محصلة للقدرات العقلية المتمثلة في الذكاء والقدرات الفنية معاً، والتصميم أسلوب علمى منظم يحتاج لممارسات متعددة للتعامل مع الافكار اثناء توليدها وتنفيذها لتحقيق تصميم جمالى يبرزشخصية الطالب الفنان ويمنحه القدرة على تطور العمليات التشكيلية لديه ليكشف عن الطاقات الكامنة داخله ، وبالرغم من اختلاف وتعدد الشكل النهائي للعمل الفني المنتج ، إلا إننا في النهاية نجد أن مفهوم التصميم وعناصره وأسسه ثابتة لا تتغير من مجال فني إلي آخر . ويعرف النسيج أنه منتج تتفاعل فيه خواص الخامة "جمالية ونفعية " مع وسائل معالجتها " تشطيبها النهائي" فيختلط أو يتراكب المضمون الجمالي بالمضمون النفعي، فكأنما نسج النفع مع الجمال ، فأصبح المنسوج الناتج نافع جميل ، ويعتبر النسيج اكثر المجالات الفنية التى تمكن الطالب الفنان من احراز اكبر قدر من التحكم فى الخامات والادوات التى يصل اليها ، وخامة النساج هي الألياف والخيوط وعلى الطالب الفنان أن يمارس فنه ويبدع فيه مسخراً تلك الخامات في محاولات للوصول إلي تصميم ناجح .
وقد اكدت الاتجاهات التربوية الحديثة على ضرورة الاهتمام باستراتيجيات التدريس الحديثة التى تنمى القدرات العقلية وتراعى الفروق الفردية لدى الطلاب , حيث يكون المعلم والمتعلم هما محور العملية التعليمية في التعلم النشط ليكون اكثر فعالية وانتاجاً, وقد جاءت فكرة البحث الحالي في محاولة للاستفادة من استراتيجيات التعليم النشط لتنمية المهارات التصميمية والنسيجية وتبادل الاراء وانتاج افكار خلاقة من خلال تصميم معلقة منسوجة.
وقد هدف البحث إلى الاستفادة من استراتيجية الاستقصاء التعاونى لتنمية المهارات التصميمية والنسجية لطلاب التربية الفنية , والاستفادة من القيم الجمالية والتأثيرات اللونية المتنوعة للوصول إلى تصميمات متنوعة لإنتاج سجاد يدوى مبتكر لتنمية الجوانب المهارية والفنية والإنتاجية لطلاب التربية الفنية مما يساعدهم في إقامة مشروعات صغيرة تدر عليهم عائد اقتصادي. وقد تم اختيار عينة البحث من طلاب الفرقة الثالثة  كلية التربية النوعية قسم التربية الفنية بجامعة كفر الشيخ، من خلال تقسيم الطلاب إلى مجموعتين 15طالب وطالبة مجموعة تجريبية, 15طالب وطالبة مجموعة ضابطة, وتم إعداد وبناء برنامج تعليمي قائم على الاستفادة استراتيجية الاستقصاء التعاون لتنمية المهارات التصميمية والنسيجية لإيجاد تصميمات تصلح  لإنتاج السجاد اليدوي مع مراعاة الأسس والخطوات العلمية والتربوية عند بناء البرنامج ، استغرق تنفيذ البرنامج فصل دراسي بواقع لقاء أسبوعياً. وقد تم وضع بطاقة ملاحظة (المهارات التصميمية – المهارات النسيجية)، وبطاقة تقييم المنتج النهائي وعرضهما على محكمين متخصصين في الفنون التشكلية ، وأتبع البحث المنهج الشبه تجريبي, وتوصل إلى وجود فروق داله إحصائياً بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والبعدي لبطاقة ملاحظة المهارات التصميمية والنسيجية, ووجود فروق داله إحصائياً بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة لبنود بطاقة ملاحظة المهارات التصميمية والنسيجية في التطبيق البعدي ، وبنود بطاقة تقييم المنتج النهائي من خلال تقييم معلقات السجاد المنتجة.
 
Effectiveness of Cooperative Inquiry Strategy on the Development of Art Education Students'
Design and Weaving Skills
Abstract:
Design is  a mutual  origin of all arts and human activities aiming  at the organization and composition of units  that is based on intelligence and mental abilities. Design is an organized scientific method that requires multiple practice to generate and implement ideas to highlights an artist student' s identity and potentiality and gives him/ her the ability to develop  formative processes. Despite the differences and multiplicity of the final form of an art work, the concept of design and its elements and foundations is constant and in  all art fields does not change. Fabric is defined as a product in which the aesthetic and properties of raw material usage  interact with final finishing processing to mix aesthetic and usage, as if to weave  benefits with beauty to have a  beautiful useful woven product. Weaving is an art which enables a student to achieve maximum control of raw materials and instruments. A weaver's raw materials are fibers and threads with which a student artist has to  practice and innovate materials in repeated attempts to reach a successful design. Modern educational trends have emphasized the need to pay attention  to active teaching strategies which develop mental abilities and take into consideration students' individual differences. In active learning, the teacher and learner are the focus of the educational process and teaching methods and strategies are developed to be more effective and productive. So, the current research was  attempted take advantage of one active learning strategy to develop design and weaving skills, exchange views and produce creative ideas of designed woven  hangouts. The current research aimed at utilizing cooperative inquiry strategy to develop art education students' design and weaving skills and utilize aesthetic values and varied color effects to produce varied design of creative  hand- made carpets  and develop art students'  art and production skills to be able to establish small projects with economic return. The research sample was selected from  the third- year students at the Faculty of Specific Education, Department of Art Education, Kafr El-Sheikh University. The subjects were divided into two equal groups of 15 students each: experimental and control. The current research adopted a quasi-experimental design. An educational program, based on cooperative inquiry strategy, was designed and implemented to develop design and weaving skills as an approach to provide designs for handmade carpets. The program lasted for one semester with a weekly session. A Design and Weaving Skills Observation Checklist and a Carpet Hangouts Evaluation Checklist were developed and submitted to  a number  jurors  specialized in fine arts. Results revealed that there were statistically significant differences between the mean score of the experimental group students' pre and post administration on the Design and Weaving Skills Observation Checklist and that there were statistically significant differences between the mean score of the experimental group and that of the control group students on the post administration of  the Design and Weaving Skills Observation Checklist and on the items of  Carpet Hangouts Evaluation Checklist.
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية