أثر التفاعل بين مدخل التفكير التصميمي وأنماط السيطرة الدماغية في بيئة تعلم تشاركية على تنمية مستويات عمق المعرفة والابتكارية الانفعالية لدى طالبات كلية الاقتصاد المنزلي جامعة الازهر The effect of the interaction between the design thinking approach and brain dominance patterns in a collaborative learning environment on developing levels of kn

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 مدرس مساعد بقسم الاقتصاد المنزلى التربوي - كلية الاقتصاد المنزلى - جامعة الأزهر

2 أستاذ المناهج وطرق التدريس بقسم الاقتصاد المنزلي التربوي – كلية الاقتصاد المنزلي - جامعة الأزهر.

3 أستاذ المناهج وطرق التدريس بقسم الاقتصاد المنزلي التربوي كلية الاقتصاد المنزلي - جامعة الأزهر

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على أثر التفاعل بين مدخل التفكير التصميمي وأنماط السيطرة الدماغية في بيئة تعلم تشاركية على تنمية مستويات عمق المعرفة والابتكارية الانفعالية لدى طالبات كلية الاقتصاد المنزلي جامعة الازهر، ولتحقيق أهداف البحث استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي، وتكونت عينة البحث من (192) طالبة من طالبات الفرقة الأولى بكلية الاقتصاد المنزلى جامعة الأزهر، تم تقسيمهن بطريقة عشوائية إلى مجموعتين مجموعة تجريبية قوامها (102) طالبة ومجموعة ضابطة قوامها (90) طالبة. وللإجابة على أسئلة البحث واختبار صحة فروضه تم إعداد مواد البحث المتمثلة في (قائمة بمعايير بيئة التعلم التشاركية، بيئة التعلم التشاركية القائمة على مدخل التفكير التصميمي، دليل تدريس بيئة التعلم التشاركية)، وأدوات البحث المتمثلة في (اختبار مستويات عمق المعرفة في مقرر مدخل علم النفس، مقياس الابتكارية الانفعالية، مقياس تورانس وزملائه للسيطرة الدماغية ((Torrance et al.,1977)، وتم التأكد من صدق وثبات مواد وأدوات البحث، وتم التدريس وتطبيق أدوات البحث على المجموعتين، وأسفرت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى معنوية (0,01) بين متوسطات درجات طالبات المجموعات التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مستويات عمق المعرفة ومقياس الابتكارية الانفعالية ترجع لأثر التفاعل بين المعالجة التدريسية المستخدمة (مدخل التفكير التصميمي / المدخل السائد في التدريس) وأنماط السيطرة الدماغية (أيمن- أيسر- متكامل) في بيئة تعلم تشاركية، وقد أوصى البحث بضرورة استخدام مدخل التفكير التصميمي في تدريس المقررات الجامعية؛ نظراً لأهميته ونتائجه الإيجابية في تنمية مستويات عمق المعرفة والابتكارية الانفعالية وغيرها من نواتج التعلم المرغوبة لدى طالبات الجامعة.
 
 
Abstract:
        The current research aimed to identify The effect of the interaction between the design thinking approach and brain dominance patterns in a collaborative learning environment on developing levels of knowledge depth and emotional creativity among female students of the faculty of Home Economics, Al-Azhar University, To achieve the objectives of the research, the researcher used the experimental approach, The research sample consisted of (192) female students from the first year of the Faculty of Home Economics, Al-Azhar University, and they were randomly divided into two groups, an experimental group of (102) students and a control group of (90) students, In order to answer the research questions and test the validity of its hypotheses, research materials (a list of collaborative learning environment standards, a collaborative learning environment based on the entrance to design thinking approach, a guide to teaching a collaborative learning environment) and research tools (testing levels of depth of knowledge in the psychology entrance course, The Emotional Scale, Brain Dominance Scale (Torrance et al., 1977)) were prepared, The validity and reliability of the research materials and tools were confirmed, and the teaching and application of the research tools were carried out on the two groups, The results revealed There are statistically significant differences at a significant level (0.01) between the mean scores of the experimental and control group students in the post-application of knowledge depth levels test and emotional creativity scale due to the effect of the interaction between the teaching treatment used (design thinking approach / the dominant approach in teaching) and the patterns of brain dominance (right- pattern - left - integrated) in a collaborative learning environment, The research recommended the need to use the design thinking approach in teaching university courses. Due to its importance and positive results in developing levels of depth of knowledge, emotional creativity, and other desirable learning outcomes among female university students.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية