الإسهام النسبي للتفكير الجانبي في التنبؤ بالسعادة النفسية لدى طالبات كلية الاقتصاد المنزلي جامعة الأزهر The relative contribution of lateral thinking and preferences of learning styles in predicting psychological happiness among female students of the Faculty of Home Economics, Al-Azhar University

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 معيدة بقسم الاقتصاد المنزلي التربوي كلية الاقتصاد المنزلي - جامعة الأزهر

2 أستاذ مساعد بقسم الاقتصاد المنزلي التربوي كلية الاقتصاد المنزلي - جامعة الأزهر

المستخلص

  هدف البحث الحالي إلى التعرف على العلاقة بين التفكير الجانبي (التلقائية -الدافعية العقلية-الأسلوب – التحرر-الدرجة الكلية) و السعادة النفسية (الاستقلال الذاتي - التمكن البيئي - التطور الشخصي – العلاقة الإيجابية مع الآخرين – الحياة الهادفة - تقبل الذات-الدرجة الكلية)، وكذلك تحديد الفروق بين (التفكير الجانبي ، والسعادة النفسية) تبعا للفرق الدراسية والتخصص الأكاديمي لدى عينة من طالبات كلية الاقتصاد المنزلي – جامعة الأزهر والى أي مدى يمكن أن يسهم التفكير الجانبي في التنبؤ بالسعادة النفسية لدى طالبات كلية الاقتصاد المنزلي جامعة الازهر، ولتحقيق أهداف البحث استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي والارتباطي والتنبؤي ، وتكونت عينة البحث من (285) طالبة من طالبات الكلية موزعة على التخصصات (التغذية وعلوم الأطعمة -الاقتصاد المنزلي التربوي-الملابس والنسيج-إدارة مؤسسات الأسرة والطفولة) وكذلك الفرق الدراسية الأربعة (الأولى-الثانية-الثالثة-الرابعة) بالكلية. وقامت الباحثة بإعداد مقياس التفكير الجانبي، والسعادة النفسية، وأسفرت النتائج عن: 1)-وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية عند مستوي معنوية (0.01) بين التفكير الجانبي (الدافعية العقلية -والدرجة الكلية) و السعادة النفسية (الاستقلال الذاتي – التمكن البيئي – التطور الشخصي – العلاقة الإيجابية مع الآخرين – الحياة الهادفة – تقبل الذات-والدرجة الكلية) لدي عينة من طالبات كلية الاقتصاد المنزلي – جامعة الأزهر(.في حين توجد علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01)بين التفكير الجانبي ( بعد التلقائية ) وجميع أبعاد السعادة النفسية والدرجة الكلية فيما عدا بعد (العلاقة الإيجابية مع الاخرين )،كما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01)بين التفكير الجانبي ( بعد الاسلوب )وجميع أبعاد السعادة النفسية والدرجة الكلية فيما عدا بعد (التمكن البيئي )،وأخيرا أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين التفكير الجانبي ( بعد التحرر ) وجميع أبعاد السعادة النفسية والدرجة الكلية فيما عدا بعد (تقبل الذات ).
2) توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي معنوية (0.01) بين متوسطات درجة الطالبات في أبعاد التفكير الجانبي (التلقائية – الدافعية العقلية – الأسلوب – التحرر) والدرجة الكلية ترجع إلى اختلاف التخصص الأكاديمي. لدي عينة من طالبات كلية الاقتصاد المنزلي جامعة الأزهر. وكان لصالح تخصص الاقتصاد المنزلي التربوي يليه التغذية وعلوم الأطعمة ثم إدارة مؤسسات الأسرة والطفولة وأخيرا الملابس والنسيج، وكذلك الفرق الدراسية وكان لصالح الفرقة(الرابعة).
3) توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي معنوية (0.05) بين متوسطات درجة الطالبات في أبعاد السعادة النفسية (الاستقلال الذاتي- التمكن البيئي – التطور الشخصي – العلاقة الإيجابية مع الآخرين – الحياة الهادفة – تقبل الذات) والدرجة الكلية ترجع إلى اختلاف التخصص الأكاديمي لدي عينة من طالبات كلية الاقتصاد المنزلي جامعة الأزهر. وكان لصالح تخصص الاقتصاد المنزلي التربوي يليه التغذية وعلوم الأطعمة ثم الملابس والنسيج وأخيرا إدارة مؤسسات الأسرة والطفولة، وكذلك الفرق الدراسية وكان لصالح الفرقة (الثالثة).
4) تسهم أبعاد التفكير الجانبي (التلقائية –الدافعية العقلية-الأسلوب – التحرر) في التنبؤ بالسعادة النفسية لدى طالبات كلية الاقتصاد المنزلي -جامعة الازهر. بنسبة (5. 71%).
The relative contribution of lateral thinking and preferences of learning styles in predicting psychological happiness among female students of the Faculty of Home Economics, Al-Azhar University
 
Abstract:
The current research aims to identify the relationship between lateral thinking (Automatic-mental motivation - style -Emancipation- and total score) and psychological happiness (autonomy - environmental mastery - personal development - positive relationship with others - purposeful life - self-acceptance - and total score) As well as determining the differences between (lateral thinking and psychological happiness) according to the academic difference and academic specialization among a sample of students of the Faculty of Home Economics - Al-Azhar University, and to what extent can lateral thinking contribute to predicting psychological happiness among students of the Faculty of Home Economics, Al-Azhar University, To achieve the objectives of the research, the researcher used the analytical, correlative, and predictive descriptive approach, and the research sample consisted of (285) female college students distributed among disciplines (Nutrition and Food Sciences - Educational Home Economics - Clothing and Textiles - Management of Family and Childhood Institutions) as well as the four academic teams (first-second Third-fourth) in the college. The researcher prepared a measure of lateral thinking and psychological happiness. The results revealed: 1)- There is a positive correlation with statistical significance at a significant level (0.01) between lateral thinking (mental motivation - total score) and psychological happiness (autonomy - environmental mastery - personal development - positive relationship with others - purposeful life). Self-acceptance and the total score (for a sample of female students at the Faculty of Home Economics - Al-Azhar University). here is a positive correlation with statistical significance at the level (0.01) between lateral thinking (automaticity) and all dimensions of psychological happiness and the total score except for the dimension (positive relationship with others).The results also showed the presence of a statistically significant positive correlation at the level of (0.01) between lateral thinking( style) and all dimensions of psychological happiness and the total score except for the dimension (environmental mastery). Finally, the results showed a positive correlation of statistical significance at the level of (0.01). between lateral thinking (Emancipation) and all dimensions of psychological happiness and total degree except after (self-acceptance). 2)There are statistically significant differences at a significant level (0.01) between the mean scores of female students in lateral thinking (Automatic: mental motivation - style - emancipation - and the total score) due to the difference in Academic specialization and it was in favor of the specialization (educational home economics), as well as academic teams and it was In favor of the (fourth) band. 3) There are statistically significant differences at a significant level (0.01) between the mean scores of female students in psychological happiness (self- Autonomy - environmental mastery - personal development - positive relationship with others - purposeful life - self-acceptance - and total score) due to the difference in academic specialization. In favor of the specialization (educational home economics), as well as the academic teams, and it was in favor of the (third) year.
4) Lateral thinking contributes (Automatic - mental motivation - style - emancipation - and total score) in predicting psychological happiness and the contribution rate was (71.5).
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية