مصادر الالهام والتأثر فى اعمال الفنان عبد الرحمن النشار واثارها على اعماله الفنيه The inspiration and reflection roots with in the work of the artist Abdelrahman Al Nashar and its influence on his artistic work

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 أستاذ الخزف قسم التربية الفنية ورئيس قسم التربية الفنية كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

2 استاذ مساعد التصوير قسم التربية الفنية كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

3 مدرس التصميم بقسم التربية الفنية كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

4 كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

المستخلص

لقد عرف الانسان منذ فجر التاريخ أن يضفى اللمسه الفنية على مسكنه وملبسه ، فتعددت الأساليب الفنية المختلفة من تصوير ونحت وخزف وغيرها .
والطبيعة من المصادر الغنية التي كانت بمثابة المثير الأول في حيات الانسان منذ بداية الخلق ، فلجأ اليها لصياغة العديد من اعماله الفنيه ليعبر من خلالها عن فكرة .
ان اعمال النشار مرت  بمراحل فنية متعددة مليئة بالغنى والثراء  تطور من خلالها البناء الفني في أعماله ، متأثر بمصادر مختلفة منها ما هو موروث ومنها ما هو عالمى ومنها ما هو طبيعى .
استلهم النشار من الطبيعة شكلين متميزين هما الاشكال ذات النظم العضوية او النسيابية التي تتعقد فيها اتجاهات الخطوط وتتشابك العلاقات وعلى الرغم من ان الاشكال ذات النظم العضوية يكمن في تراكيبها انتظام رياضى ، الا ان النشار يجد في هذاين معا ترجمة للطبيعة اكثر شمولا ،وهذا الدافع في الجمع بين النظامين في العمل الفني الواحد، كان منطلقا لتعبيرات النشار التشكيلية ، وتوصل النشار في تحقيق التزاوج بين الهندسى والعضوى على تكرار المفردات الهندسية.
يتناول البحث " أعمال الفنان عبد الرحمن النشار فقد تناول التراث في اعماله بأبعاد جديدة ، ليس باعتبارها مفردات ومقطتفات من العناصر المتحفيه وإعادة صياغتها  ، بل على وعى بالأساس البنائى لفنون الحضارات العربية ، لذلك امتد البناء التصميمى في اعمال النشار في أعماق الفكرة محملا بالاحاسيس و المشاعر ، مخطلتا بالمواد و الأدوات وصولا لمستويات عظمى للبناء الجمالى
والبناء الانشائى في اعمال الفنان يمتد من أعماق الفكرة محملا بالاحاسيس والمشاعر، ومخطلتا بالمواد والأدوات ، وصولا الى مستويات عظمى للبناء الجمالى .
وتتميز أيضا اعمال الفنان بمنظور كونى رياضى حركى ، المفردات التشكيلية وانطلاقها وتمددها وانشطارها ، وانجازتها واتحادها  وتباينها من خلال منظومه رياضية محكمة ومرئية تتكامل فيها الابعاد الجمالية الكونية للعمل الفني .
أن المعالجات التشكيلية في اعمال عبد الرحمن النشار ، تتسم بالتعدد و التغير الانهائى ، تكشف عن أنظمة جديدة مختلفة ومتعددة ، ان كل مرحلة من المراحل الفنية للنشار تمهد للمرحلة التي تليها في تتابع منطقى يعكس تطورا ملحوظا لمفهوم البناء الفني عنده وكان ذلك نتيجة للعديد من المراحل الفنيه التي مر بيها النشار  .
وفى هذا البحث نستعرض مصادر الالهام و التأثر في اعمال الفنان عبد الرحمن النشار واثارها على اعماله الفنيه
 
The inspiration and reflection roots with in the work of the artist Abdelrahman Al Nashar and its influence on his artistic work
Abstract:
Since dawn of history the man kind learned to add artistic touch to his hosing and clothes , using different artistic ways like painting , visualizing and sculpturing.
The nature is one of the rich sources that was the initial motivator in human lifes since the beginning of men life , using it to form many of his artistic work to express ideas through it.
Al nashar work has been going into several rich and valuable artistic phases, during which his artistic structure evolved , impacted by different sources heritage , global and natural.
Al nashar was inspired by nature by tow special ways which are organic and geometric smooth shapes where the lines directions meets and relations entangle and despite organic organizations has shapes within its core, except of Al Nashar finds within these two shapes more wide reflection to nature . And this merger between both designs within the same artwork ,was motivated to reflect Al Nashar visual expression which he reached to merge between organic and geometrical to repeat the visual related elements , and the" research considers the artist Al Nashar work that considers the heritage with new vision not by considering it as parts and pieces of the heritage  and revamping it but on the basis and foundations of the arab civilization, thus Al Nashar work extended loaded with feelings and different in tools and materials to greater levels of beauty construction"1.

Mr Mohamed El Sayed “ ceramic mosaic as artistic expression within the artistic education” faculty if art education , Helwan University , the 8th chapter , version 4 ,1985, p 185.

The construction within the artist work depends on the depth of the idea loaded with feelings and mixsd with materials and tools reaching highest levels of beauty.
The artist work differentiate by having global geometric view , the visual elements and its motivations , variety , mixes  , splits ,achievements and unifications through well organized geometric system  where beauty and global dimensions are united for the artwork.
The artistic treatment of Al Nashar work are based on unlimited mixes and changes , discovering new and different systems  with each era of Al Nashar artistic journey 
Is paving the road for the next steps showing his consistency reflecting notable evolution of the artistic construction.
This was a result of many artistic phases Al Nashar went through.
And within this research we show the inspiration and influence sources in the artist Abdelrahman Al Nashar work and its reflection on his art work
 
 

الموضوعات الرئيسية