"فاعلية الفصول الافتراضية غير التزامنية لتنمية معارف ومهارات الطلاب في مقرر عمليات تصنيع الملابس التريكو" The effectiveness of asynchronous virtual classroom to develop Students' knowledge and skills in the knitted garment manufacturing operations course

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 أستاذ الملابس والنسيج المتفرغ بقسم الاقتصاد المنزلي كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

2 أستاذ الملابس والنسيج بقسم الاقتصاد المنزلي كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

3 كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

المستخلص

  يهدف هذا البحث إلي قياس أثر المحتوي التعليمي للمقرر الإلكتروني عمليات تصنيع الملابس التريكو في تنمية الجوانب المعرفية والمهارية للطلاب. و قياس أثر استخدام الفصول الإفتراضية غير التزامنية (google  classroom)  في تدريس المقرر الإلكتروني وقد تم استخدام فصل إفتراضي غير تزامني عبر تطبيق (google classroom) لتنمية معارف ومهارات الطلاب في المقرر الإلكتروني عمليات تصنيع الملابس التريكو. واشتملت عينة البحث علي طلاب الفرقة الثانية شعبة الملابس والنسيج بالمعهد الفني الصناعي بشبرا التابع للكلية التكنولوجية بالمطرية وعددهم (20) طالبة وذلك بعد استبعاد العينة الاستطلاعية والطلاب الباقون للإعادة لإختلاف خبراتهم السابقة ويتبع هذا البحث المنهج الوصفي التحليلي فى عرض مفهوم الفصول الإفتراضية (google classroom)  ومزايا استخدامها فى التعليم والمنهج شبه التجريبى فى تجربة البحث وتم إجراء تجربة البحث في الفصل الدراسي الأول للعام الجامعي (2021 – 2022م) . وتوصلت نتائج البحث إلي وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين التطبيقين (القبلي والبعدي) لصالح التطبيق البعدي بمستوي دلالة (0,01) في الإختبار التحصيلي حيث كان متوسط درجات الطلاب في التطبيق البعدي "42.791"، بينما كان متوسط درجات الطلاب في التطبيق القبلي "5.240"، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين التطبيقين (القبلي والبعدي) لصالح التطبيق البعدي بمستوي دلالة (0,01) في الإختبار المهاري حيث كان متوسط درجات الطلاب في التطبيق البعدي "161.853"، بينما كان في التطبيق القبلي "22.933"، مما يدل علي فاعلية استخدام الفصول الإفتراضية غير التزامنية في تدريس المقرر الإلكتروني عمليات تصنيع الملابس التريكو.
The effectiveness of asynchronous virtual classroom to develop Students' knowledge and skills in the knitted garment manufacturing operations course 
This research aims to measure the effect of the educational content of the electronic course on the processes of manufacturing knitted garments in developing the cognitive and skill aspects of students. And measuring the effect of using asynchronous virtual classrooms (google classroom) in teaching the electronic course. A virtual asynchronous classroom was used through the application (google classroom) to develop students' knowledge and skills in the electronic course, the processes of manufacturing knitted clothing. The research sample included (20) students of the second year of the Clothing and Textile Division, after excluding the exploratory sample and the remaining students for repetition due to their different previous experiences. Research The research experiment was conducted in the first semester for the academic (2021-2022). The results of the research found that there were statistically significant differences between the two applications (pre and post) in favor of the post application with a significance level of (0.01) in the achievement test, where the average score of students in the post application was "42,791", while the average score of students in the tribal application was "5.240". And there were statistically significant differences between the two applications (pre and post) in favor of the post application with a significance level of (0.01) in the skill test, where the average score of students in the post application was "161.853", while in the tribal application it was "22.933", which indicates that The effectiveness of using asynchronous virtual classrooms in teaching the electronic course Knitted garment manufacturing processes.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية