تصميم وإنتاج لعب الأطفال باستخدام الأقمشة غير المنسوجة

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 قسم الغزل والنسيج والتريکو الأسبق کلية الفنون التطبيقية جامعة حلوان

2 قسم التربية الفنية کلية التربية جامعة السويس

3 قسم الطباعة والمنسوجات المساعد کلية التربية النوعية جامعة المنصورة

المستخلص

شهد القرن العشرين ثورات فنية متعددة تعاقبت على الفنون التشکيلية بفروعها المختلفة شملت أساليب الأداء والمفهوم الفنى والخامات والأدوات المستخدمة فى التشکيل ومن بين هذه الفنون النسيج اليدوى الذى تميز بتنوع کبير فى الإتجاهات التشکيلية الجديدة وما صاحبها من تحقيق الکثير من القيم التشکيلية فى المشغولة النسجية وذلک نتيجة إستخدام الفنان للکثير من الأساليب والتقنيات والخامات النسجية المستحدثة إلى جانب التنوع فى الإستخدام ما بين الأقمشة المنسوجة وغير المنسوجة .
قد هدف البحث إلى إستخدام الأقمشة غير المنسوجة لتمثل إتجاهاً نحو الإبداع الفنى لإستنباط أشکال وهيئات فنية جديدة ومتنوعة لما تتميز به هذه الخامة بثلاثية الأبعاد مما يساعد على إحداث تجسيم وامکانية عمل تصميمات تصلح للعب الأطفال حيث أنها تتميز بسهولة التشکيل کما أنها لا تمثل خطورة تجاه الأطفال لانها خامة آمنة لا تسبب أى أضرار بالإضافة إلى أنه يمکن عن طريقها الخروج من الشکل التقليدى لما هو معتاد عليه للعب الأطفال لما لها من تأثيرات متعددة تثرى العمل الفنى جمالياً ووظيفياً .
تم إعداد عدة تصميمات لأشکال متنوعة للعب الأطفال ثم عمل معامل اتفاق لعشر تصميمات تعکس الأعمال المختارة العديد من المفاهيم التربوية التى تنمى النواحى الإدراکية لدى فى مرحلة عمرية الأطفال معينة من
( 4- 6 ) سنوات لتکون بمثابة وسائل تعليمية بالإضافة إلى کونها ترفيهية ويمثل عنصر الجذب عامل رئيسى بالعمل الفنى ليدفع الطفل للاقبال عليه . وقد تم تنفيذ التصميمات المختارة  بخامة الأقمشة غير المنسوجة والتى تم تحديد واختيار ألوانها حسب ما يلائم کل تصميم منفذ کذلک استخدم الفيبر لتبطين العمل من الداخل وذلک لتحقيق التجسيم والتأکيد عليه واجريت الإحصاء المطلوبة للتوصل الى أفضل الأعمال المنفذة .
وقد تبين من هذه الدراسة أن استحداث الطرق والأساليب الغير تقليدية له أهمية فى إيجاد مداخلات جديدة حيث أن إستخدام أسلوب إنتاج الأقمشة غير المنسوجة فى تصميم لعب الأطفال أدى إلى نتائج إيجابية سواء من الجانب المهارى أو المعرفى .
 
 
"Design and Production Kids toys by using non-woven fabrics"
Research Summary
It witnessed the twentieth century multiple revolutions artistic successive Fine Arts various branches included performance and understood the technical methods and materials and tools used in the formation Among these arts weaving characterized by great diversity in the new Fine trends and the attendant bring a lot of fine values ​​in the busy textile as a result of the use of artist of the many methods and techniques developed textile and raw materials as well as diversity in employment between woven and  non-woven fabrics. 
Research has the goal to the use of non-woven fabric to represent a trend towards Art Creativity to devise new forms and a variety of technical and bodies of what characterizes this material with three-dimensional, which helps to bring embodiment and the ability to make designs suitable for children to play as they are easy to profile as they pose no risk to children because it severity safe cause no harm as well as it can for its way out of the traditional form of what is it unusual for children to play because of their multiple effects enrich the technical work aesthetically and functionally.
Several designs for various forms prepared for children to play and then work agreement coefficient for ten designs reflect the selected works of many educational concepts that develop the cognitive aspects of children in a certain age group of (4-6 years) to serve as teaching aids in addition to being entertaining and represents an attraction major factor working Technical child to pay to rush it. The implementation of selected Boukhamp non-woven fabrics and designs that have been identified by their colors and choose what suits each design as well as the port used for fiber lining work from home so as to achieve anthropomorphism and confirmed and underwent the required statistics to reach a better work carried out.
It was found from this study that the introduction of non-traditional ways and methods to him the importance of finding new interventions as the use of the production of non-woven fabrics style in the design of children's toys has led to positive results from both the skill or cognitive side.
 

الموضوعات الرئيسية