فعالية برمجية کمبيوترية قائمة على تنمية التمييز السمعي واللغة لدي أطفال الضعف السمعي المتوسط

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 قسم وحدة السمعيات - کلية الطب - جامعة طنطا

2 قسم رياض الأطفال - کلية التربية – جامعة طنطا

3 قسم المناهج وطرق التدريس - کلية التربية – جامعة طنطا

4 کلية التربية – جامعة طنطا

المستخلص

تعد الأذن التي هي موطن السمع، واحدة من الأجهزة العديدة في الجسم البشري يرشد على عملها، وإحکام ترابطها في الأداء إلى عظمة الله، وکمال قدرته سبحانه وتعالى .
ومن ثم يعتبر الکلام الوسيلة الأولى والأساسية للتعامل بين الناس، وقدرة الإنسان على الکلام ما هى إلا نتيجة طبيعية لحاسة السمع، فالشخص الذى يصاب بنقص فى قدرته السمعية يعانى من اضطرابات تخاطبية ونفسية ناتجة عن عدم القدرة على التواصل والتعامل مع الأخرين، وتتفاقم هذه المشاکل الناجمة عن ضعف السمع، کلما ازدادت درجة الفقدان السمعى عند الفرد، ودون أن يعالج طبياً، أو جراحياً او تعويضيا .
إن الإعاقة السمعية من المشکلات الاجتماعية التي تتطلب منا التصدي لأسباب تلک المشکلة وذلک بتوعية المجتمع وبيان تلک الأسباب وتوضيح الطرق السليمة لتلافي وقوع تلک الإعاقة ما أمکن و الإطلاع على الدراسات التي تمت في هذا المجال و الاستفادة منها .
فالطفل الذى يفقد جزء من قدرته السمعية، يسمع عند درجة معينه کما ينطق وفق مستوى معين يتناسب ودرجة إعاقته السمعية بمساعدة المعينات السمعية وهو مايعرف بالطفل ضعيف السمع.
 ويقع عبء تشکيل شخصية الطفل على عاتق الأسرة والمدرسة والهيئات والمنظمات التعليمية والتربوية والصحية، وفي ضوء تضافر جهود الجميع يتم توفير التنشئة الاجتماعية السليمة، والمناخ الأسري الهادئ والبرامج التعليمية والصحية الهادفة، مما يؤدي إلى تشکيل الشخصية بصورة متزنة وفعالة .
کذلک نجد الحاسوب يعد أداة قوية تعمل على تعزيز الخبرات وزيادة فترات الانتباة المستخدمة في التعلّم، وذلک من خلال تدريب الأطفال على الاستماع إلى الأصوات والتمييز بينها وتصحيح الاخطاء الکلامية التي تتضح في النطق، مما يدعم قدراتهم على التواصل الناجح مع الآخرين .
Computer program activity based on the development of hearing and language discrimination in children with moderate hearing impairment
The ear, which is the home of hearing, is one of the many organs in the human body that guides its work, and tightens its interconnection in performance to the greatness of God, and the perfection of His Almighty and Power.
Hence, speech is considered the primary and primary means of interaction between people, and the ability of a person to speak is only a natural result of the sense of hearing. Hearing impairment, the higher the degree of hearing loss in the individual, and without medical, surgical or compensatory treatment.
Hearing disability is one of the social problems that require us to address the causes of that problem by educating the community, explaining those reasons and clarifying the proper ways to avoid the occurrence of that disability as much as possible, and access to studies that have been done in this field and benefit from them.
A child who loses part of his hearing ability is heard at a certain degree and is pronounced according to a certain level commensurate with the degree of his hearing impairment with the help of hearing aids, which is known as a hearing impaired child.
The burden of forming the child’s personality rests with the family, the school, educational, health and educational organizations and organizations, and in light of the concerted efforts of all, sound social upbringing, a quiet family climate and targeted educational and health programs are provided, which leads to a balanced and effective formation of the personality.
We also find the computer a powerful tool that works to enhance experiences and increase the periods of attention used in learning, by training children to listen to distinctions and distinguishing between them and correcting verbal errors that are evident in pronunciation, which supports their capabilities to communicate successfully with others.

الموضوعات الرئيسية