الدمج بين مادة الحاسب الآلي والرسم الفني لملابس الأطفال لطالبات الثانوي الفني الصناعي لتنمية مهارات الطالبات في رسم الباترون Merging between the computer material and the technical drawing of children's clothes for students of industrial technical secondary to develop the skills of female students in drawing Albatron

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

قسم الملابس والنسيج کليه الاقتصاد المنزلى جامعة المنوفية

المستخلص

الدمج بين مادة الحاسب الآلي والرسم الفني لملابس الأطفال لطالبات الثانوي الفني الصناعي لتنمية مهارات الطالبات في رسم الباترون
                للتکنولوجيا دور کبير في حياتنا المُعاصِرة في کل مجالات الحياة، ولکنْ هناک دور بارز جدًّا لها، وهو استخدام التکنولوجيا في المنظومة التعليميَّة، فقد وفرت التکنولوجيًا کثيرًا من الجهد والعناء للطلاب وتسابقت مؤسسات التعليم بنوعيها الحکومي والخاص في الاتجاه لإيجاد وتوفير الوسائل الفعالة التي تساعد الطالب على التعلم بسهولة وتوفر له القدرة على الإبداع بشکل فعال في الدراسة وفي عمله المستقبلي . وتشمل وسائل التعليم الحديث الحاسب الآلي ولذلک  کان من الضروري الاستعانة بطرق تساعد على تطوير وتحسين عملية التعليم والتعلم بإتاحة الفرص المتکافئة للتعليم أمام جميع الأفراد وقد ظهرت أنماط متعددة من التعلم طبقت لتنمية التعلم الذاتي لدى الدارسين منها التعليم البرنامجي " المبرمج "  الذي يمکن الدارس من أن يعلم نفسه بنفسه وبجهده الذاتي والرسم الفنى هى مادة رسم الباترونات وتتحدد مشکلة البحث فى تفعيل استخدام الحاسب الالى في رسم الباترون ومن هنا جاءت فکرة البحث وهى الدمج بين ماده الحاسب الآلى وماده الرسم الفنى حيث يدرس الطالبات في ماده الحاسب برنامج الأتوکاد لإنشاء الرسوم بدقة ومقاييس وفى ماده الرسم الفنى يتعلم الطالبات رسم الباترون بالطريقة اليدوية ومن ثم اتجه البحث الحالى الى امکانية توظيف برنامج الأتوکاد في مجال رسم الباترون وذلک للتغلب على بعض المشکلات منها اختلاف مستوى الطلاب ما بين موهوبين وضعيفي الاستيعاب (الفروق الفردية) و مشکلة السرحان عند الطلاب وقت الحصة ضئيل جدا بالنسبة للمنهج الدراسي وأيضا مشکلة الوقت المهدر  وأيضا  الاستفادة  بعدد الحصص من الجانبين  ومن ثم حل مشکله قله عدد الحصص بالنسبة للمنهج المقرر وقياس قدرة البرنامج على  تحسين الجانب المعرفي و المهارى لطالبات المدارس الثانوية الصناعية و استخدام الکمبيوتر کوسيلة تکنولوجية حديثة في تعلم کيفية رسم فستان طفلة و قميص للأولاد وبنطلون طفل  باستخدام برنامج الأوتوکاد، للمساهمة في زيادة وسرعة  تحصيل الطالبات  مما يجعل استجابتهن للعملية التعليمية أکثر فاعلية .
         وقد اقتصر البحث على مقرر مادة  الرسم الفني (فستان طفلة  - قميص أولاد – بنطلون طفلة ) وتم تطبيقه على الفرقة الثانية  في المدارس الفنية نظام السنوات الثلاث  (عدد الطالبات 60 طالبة ).وقد أکدت نتائج الدراسة على:-
1- ارتفاع مستوى ( معاملات جودة ) برنامج الأوتوکاد المستخدم فى تعليم مادة الرسم الفنى لدى طالبات الثانوى الصناعى .
2-     وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الطالبات قبل و بعد التدريب على برنامج الاتوکاد فى الاختبار التحصيلى فى لصالح التطبيق البعدى .
3-     وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الطالبات قبل و بعد التدريب على برنامج الاتوکاد فى الأداء المهارى فى مادة الرسم الفنى للثانوي الصناعى لصالح التطبيق البعدى .
4-     وجود فروق ذات دلالة احصائية بين آراء الطالبات فى الاتجاه نحو أهمية برنامج الأتوکاد فى مادة الرسم الفنى لصالح التطبيق البعدى .
 
 
Merging between the computer material and the technical drawing of children's clothes for students of industrial technical secondary to develop the skills of female students in drawing Albatron
Technology plays a major role in our contemporary life in all areas of life, but there is a very prominent role for it, which is the use of technology in the educational system, technology has provided a lot of effort and effort for students, and educational institutions, both governmental and private, have raced in the direction of finding and providing effective means that help the student to learn Easily provides him with the ability to be creative in study and in his future work. Modern teaching methods include computersTherefore, it was necessary to use methods that help to develop and improve the teaching and learning process by providing equal opportunities for education for all individuals. Several types of learning have emerged that have been applied to the development of self-learning among learners, including "programmed" programmatic education that enables the learner to teach himself and by his own effort and self-drawing and technical drawing It is the subject of drawing patrons and the research problem is determined in activating the use of the computer in drawing the pattern. Hence the idea of ​​research came to merge between the subject computer and the technical drawing subject, where students study in the computer subject the Autocad program to create drawings accurately and measurements. In the technical drawing material, students learn to draw the pattern in the way Handmade Then the current research turned to the possibility of employing the Autocad program in the field of drawing the pattern in order to overcome some problems, including the difference in the level of students between talented and poorly absorbed (individual differences) and the problem of students in the classroom time is very little in relation to the curriculum and also the problem of wasted time and also benefit By the number of shares from both sides, then solving the problem of lacking the number of shares for the established curriculum and measuring the program’s ability to improve the cognitive and skill aspect of industrial high school students and the use of computers as a modern technological method in learning how to draw a girl’s dress and shirt for boys and trousers of a child using the Autocad program, to contribute to Increase and rapid achievement of female students, which makes their response to the educational process more effective.
The research was limited to the technical drawing course (a girl's dress - boys shirt - a girl's trousers) and it was applied to the second year in technical schools three-year system (the number of female students is 60 students). The results of the study confirmed: -
1- The high level (quality coefficients) of the AutoCAD program used in teaching technical drawing material for industrial secondary students.
2- There are statistically significant differences between the averages of female students ’grades before and after training on the AutoCAD program in the achievement test in favor of the post application.
3- There are statistically significant differences between the averages of the female students ’grades before and after training on the AutoCAD program in the skillful performance in the technical drawing for the industrial high school in favor of the post application.
4- There are statistically significant differences between the views of female students in the direction towards the importance of the AutoCAD program in the technical drawing subject in favor of dimensional application.

الموضوعات الرئيسية