فعالية استخدام نموذج مارزانو لأبعاد التعلم فى تدريس الاقتصاد المنزلى على التحصيل و تنمية الذکاءات المتعددة لدى طالبات الصف الثانى الإعدادى “The Effectiveness of Using Marzano`s model of Learning Dimensions in teaching   Home Economics on the achievement and the development of multiple intelligences with the second Stage students in the prep. School"

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 قسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية - جامعة طنطا

2 قسم الاقتصاد المنزلي والتربية کلية الاقتصاد المنزلى - جامعة المنوفية

المستخلص

فعالية استخدام نموذج مارزانو لأبعاد التعلم فى تدريس الاقتصاد المنزلى على التحصيل و تنمية الذکاءات المتعددة لدى طالبات الصف الثانى الإعدادى
هدف البحث الحالي إلى دراسة فعالية نموذج مارزانو لأبعاد التعلم فى تدريس الاقتصاد المنزلى على تنمية کلا من التحصيل والذکاءات المتعددة لدى طالبات الصف الثانى الإعدادى 
وقد تکونت عينة الدراسة من (64) طالبة في الفصل الدراسي الثاني2013/2014م، تم توزيعهم على مجموعتين ، أحداهما المجموعة التجريبية وقوامها (32) طالبة والأخري المجموعة الضابطة ، وقوامها (32) طالبة وقد استخدمت الباحثة منهج البحث شبه التجريبي القائم على التصميم التجريبي قبلي بعدي ، وقد قامت الباحثة بتطبيق وحدتى دراسيتين من مقرر الاقتصاد المنزلى للصف الثانى الإعدادى وفق نموذج مارزانو لأبعاد التعلم ، من خلال دليل المعلم الذي أعدته الباحثة لذلک ، وسجل نشاط الطالبات الذى أعدته الباحثة أيضاًَ. کما قامت بتطبيق اختبار التحصيل في المقرر المحدد لقياس تحصيلهم الدراسي و مقياس الذکاءات المتعددة لديهن .
وقد توصلت نتائج البحث إلى: وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدى ، لاختبار التحصيل في مقرر الاقتصاد المنزلى ، و مقياس الذکاءات المتعددة.
کما وجد علاقة ارتباطية دالة موجبة بين درجات طالبات المجموعة التجريبية في اختبار التحصيل ودرجاتهن فى مقياس الذکاءات المتعددة.
وأوصي البحث القائمين بعمليتي التعليم والتعلم الاهتمام بنموذج مارزانو لأبعاد التعلم، وعقد ورش عمل للتدريب علي استخدامه في التدريس.
الکلمات المفتاحية: "نموذج مارزانو لأبعاد التعلم- التحصيل- الذکاءات المتعددة.
 


“The Effectiveness of Using Marzano`s model of Learning Dimensions in teaching   Home Economics on the achievement and the development of multiple intelligences with the second Stage students in the prep. School"
 
Summary
The research aims to study the effectiveness of the current model Marzano`s model of learning in teaching home economics on the development of both the achievement and multiple intelligences among students of the second year prep < /p>
The study sample consisted of (64) students in the second semester 2013/2014 AD , were distributed into two groups , one experimental group and the strength (32) student and the other control group , and strong (32 students) The researcher used research method quasi-experimental based on the experimental design tribal dimensionally, the researcher has to apply my unit seminars decision of home Economics for Grade II prep according to Marzano's model of the dimensions of learning , through the teacher's guide prepared by the researcher , the activity log and the students also prepared by the researcher . As the application of the achievement test in decision specified for measuring academic achievement and a measure of multiple intelligences to have.
Has reached the search results to: the presence of a statistically significant difference at the level ( 0.05) between the mean scores of students in the experimental group pre and post the two applications , for the achievement test in the decision of Home Economics , and the scale of multiple intelligences .
Also found a positive correlation function between the scores of students in the experimental group achievement test and Drjathen in the scale of multiple intelligences.
I recommend those who search the processes of teaching and learning Marzano`s model attention to the dimensions of learning, and workshops for training on its use in teaching.
Key words: " Marzano`s model of the dimensions of learning - achievement - multiple intelligences.
 

الموضوعات الرئيسية