فاعلية الاستقصاء فى تنمية التفکير الابتکارى والاتجاه نحو مادة الاقتصاد المنزلى لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية Effectiveness of Survey in Developing Innovative Thinking and the attitude of preparatory school female students towards the substance of Home Economics

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 کلية التربية جامعة کفر الشيخ

2 کلية الاقتصاد المنزلى جامعة المنوفية

المستخلص

فاعلية الاستقصاء فى تنمية التفکير الابتکارى والاتجاه نحو مادة الاقتصاد المنزلى لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية
الهدف : التعرف على مدى فاعلية الاستقصاء فى تنمية التفکير الإبتکارى والاتجاه نحو مادة الاقتصاد المنزلى لدى تلميذات الصف الثالث الاعدادى .
العينة : تکونت عينة الدراسة من عينة عشوائية من تلميذات الصف الثالث الاعدادى (60) تلميذة تقسم إلى مجموعتين (30) تلميذة مجموعة تجريبية ، (30) تلميذة مجموعة ضابطة .
الادوات : اعتمدت الدراسة على أدوات من اعداد الباحثة وهى الاختبار التحصيلي واختبار التفکير الابتکارى اللفظى ، اختبارتورانس للتفکير الابتکارى الشکلى ومقياس الاتجاه نحو مادة الاقتصاد المنزلى .
المنهج : اعتمدت الدراسة على المنهج شبه التجريبي .
النتائج : اشارت النتائج إلى بيان فاعلية الاستقصاء فى تنمية التفکير الابتکارى والاتجاه نحو مادة الاقتصاد المنزلى واکنت النتائج وجود فروق ذات دلاله احصائية بين متوسطى درجات المجموعتين التجريبية والضابطة فى الاختبار التحصيلي واختبار التفکير الابتکارى (اللفظى – الشکلى) ومقياس الاتجاه لصالح المجموعة التجريبية فى التطبيق البعدى
 


Effectiveness of Survey in Developing Innovative Thinking and the attitude of preparatory school female students towards the substance of Home Economics
 
 
Title: Effectiveness of Survey in Developing Innovative Thinking and the attitude of preparatory school female students towards the substance of Home Economics .
Purpose: To know the effectiveness of survey in developing the innovative thinking and the attitude of preparatory school female students (the 3rd level) towards the substance of Home Economics .]
Sample : A random sample from female students in the 3rd level of preparatory school, divided into two groups – the 1st (30 students) group is the experimental group and the other (30 students) group is the controlled one.
Tools : The study depended on tools prepared by the researcher such as: achievement test, oral innovative thinking test, Torance test for formal innovative thinking and attitude test towards the substance of home economics.
Approach: The study depended on the semi-experimental approach .
Results: The results showed the effectiveness of survey in developing the innovative thinking and the attitude towards the substance of home economics and the results also showed statistical differences between the intermediates of the experimental group and the controlled group in the achievement test, the innovative thinking test (formal – oral) and the attitude test for the sake of the experimental group in the dimensional implementation.

الموضوعات الرئيسية