فاعلية برنامج قائم علي إستراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا في تنمية مهارات حل المشکلة لدي الطالبة المعلمة بکلية الإقتصاد المنزلي جامعة الأزهر The effectiveness of a program based on self-organized learning strategies in developing problem-solving skills for the student student at the Faculty of Home Economics at Al-Azhar University

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 کلية التربية - جامعة المنوفية

2 کلية الاقتصاد المنزلى - جامعة الأزهر

3 کلية الاقتصاد المنزلى - جامعة المنوفية

المستخلص

فاعلية برنامج قائم علي إستراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا في تنمية مهارات حل المشکلة لدي الطالبة المعلمة بکلية الإقتصاد المنزلي جامعة الأزهر
إستهدفت الدراسة الحالية الکشف عن فاعلية برنامج قائم علي استراتجيات التعلم المنظم ذاتياً في تنمية مهارات حل المشکلة لدى الطالبة المعلمة بکلية الاقتصاد المنزلي جامعة الأزهر ، واستلزم ذلک إعداد برنامج مقترح واختبار مهارات حل المشکلة وتکونت عينة الدراسة من 36 طالبة معلمة بالفرقة الرابعة الشعبة التربوية بکلية الاقتصاد المنزلي جامعة الأزهر في العام الجامعي 2014 / 2015 فى الفصل الدراسى الأول ، طبق عليها أداة البحث قبلياً وبعدياً ، وتم معالجة بيانات تجربة البحث إحصائياً وأسفرت نتائج البحث عن وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات الطالبات المعلمات في التطبيق القبلي والتطبيق البعدي لإختبار مهارات حل المشکلة لصالح التطبيق البعدي، مما يدل علي فاعلية البرنامج المقترح في تنمية مهارات حل المشکلة لدي الطالبة المعلمة.   
الکلمات الافتتاحية :إستراتيجيات التعلم المنظم ذاتياً - مهارات حل المشکلة  


 
The effectiveness of a program based on self-organized learning strategies in developing problem-solving skills for the student student at the Faculty of Home Economics at Al-Azhar University
 
The current study targeted detection effectiveness of a program based on the self-organized learning strategies In the development of problem solving skills of the Student Teachers of Home Economics at the Faculty of Al-Azhar University, Necessitated the preparation of a proposed program and test problem solving skills and the study sample consisted of36 student teacher fourth year of  Educational Division, Faculty of Home Economics at the University of Al-Azhar The academic year 2014/2015, applied by the search tool tribal and Uday, were data processing Search experience and resulted in statistically Find the presence of a statistically significant difference between the averages of the results Scores parameters in the tribal application and post application to test the problem solving skills In favor of the post application, which shows the effectiveness of the proposed program to the development of problem solving skills I have a student teacher
Keywords: Strategies self-organized learning - Problem solving skills.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية