آليات الإضحاک فى مسرح لينين الرملى (مسرحية وجهه نظر نموذجا)

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

قسم الاعلام التربوى کلية التربية النوعية –جامعة طنطا

المستخلص

آليات الإضحاک فى مسرح لينين الرملى (مسرحية وجهه نظر نموذجا)
أفسحت قضية مصادر التأثير الکوميدية مجالات متعدد للتفکير النظرى، أمام النقاد والفلاسفة وعلماء النفسى، بحثاً عن العوامل الأساسية المؤدية للفکاهة والإضحاک والتى يمکن أن تفسر کافة صوره ومظاهره ومستوياته، وبالرغم من أن النتائج التى توصلوا إليها لم تکن حاسمة  بل کانت مثار جدل دائم، إلا أنها توصلت مع ذلک إلى تفسيرات إيجابية وشاملة قدر المستطاع لمصادر الفکاهة – والکوميديا عامة هى صورة معنوية للمجتمع أو هى تصوير من المجتمع لبعض جوانبه الخاصة. فالدارس لأدب أى أمة من الأمم يحتاج إلى معرفة الکثير من الأحداث الجثام، التى أثرت فى حياة منشئيه، وذلک لأن الأدب فى حقيقته مرآة ناصعة صافية تنعکس عليها حياة أهله، وما تأثروا به من أحداث عامة وظروف خاصة.
والکوميديا من وظيفتها الأساسية تنبيه المجتمع بأکمله إلى ما به من عيوب وأخطأ، وذلک من خلال النقد اللاذع  الذى يهدف إلى الإصلاح والتوعية، فالهدف تغير ما نحن عليه، وهى تهتم بالجماعة وليس الفرد، ويتحقق ذلک من خلال إثارة الضحک، فالکوميديا کما عرضها أرسطو هى (محاکاة لأشخاص أدنى مرتبه لا فى کل أنواع الرذيلة، بل فى جزء مشين منها يحقق عنصر  الفکاهة، وذلک ما يبعث على الضحک هو خطأ أو نقيصة لا نبعث على الألم ولا تجلب التهلکة مثل القناع الکوميدى، فهو قبيح ومشوه ولکنه(بلا تعبير) عن الألم والحزن).
إن الضحک ظاهرة إنسانية، اجتماعية، وعقوبة من المجتمع تقع على بعض النماذج الغير سوية فيه، وعلى أساس عدم التجانس مع المجتمع، وعدم اهتمام الناس بما هو منطقى، وعلى تلقائية معينة فى الموقف أو الکلام أو فى الخلق نفسه، بحيث تبدو التصرفات شيئاً يثير الضحک، إن هدفها أن تسخر منا وتوقظنا من خيالاتنا وتثير عواطفنا ضد عقولنا، وعقولنا ضد عواطفنا، فتجعل متفرجها يقاسى بلا دموع وبالتالى نعيد النظر فى تقاليدنا وفهمنا لجوانب الحياة المحيطة بنا.
 
The Mechanisms of Laughing at Lenin's Sandy Theater (A Face to Look Model)
The issue of comic sources of influence gave rise to multiple theories of theoretical thinking, before critics, philosophers and psychologists, in search of the basic factors leading to humor and laughter, which could explain all its forms, manifestations and levels, and although their findings were not conclusive but were a subject of permanent controversy, they are She nevertheless reached positive and comprehensive interpretations as possible of the sources of humor - and comedy in general is a moral picture of society or is a portrayal of society in some of its own aspects. The student of the literature of any nation needs to know many of the dead events that affected the life of its creators, because literature is in fact a clear mirror reflecting the lives of its people, and the public events and special circumstances affected by it.
And comedy from its primary function is to alert the entire community to its faults and mistakes, and through the sharp criticism that aims to reform and raise awareness, the goal is to change who we are, and it is concerned with the group and not the individual, and this is achieved by raising laughter, the comedy as presented by Aristotle is ( Simulation of people of lower rank not in all kinds of vice, but in a disgraceful part of it that achieves the element of humor, and that is what laughs is a mistake or an imperfection that does not cause pain and does not bring death like the comic mask, it is ugly and distorted, but (without expression) about pain and sadness ).
Laughter is a human, social phenomenon, and a punishment from society that falls on some abnormal models in it, and on the basis of heterogeneity with society, the lack of interest of people in what is logical, and on a certain spontaneity in the situation or speech or in the creation itself, so that actions seem to be something that raises laughter Its aim is to mock and awaken us from our imaginations and provoke our emotions against our minds, and our minds against our emotions, so that its spectators are measured without tears and thus we reconsider our traditions and our understanding of the aspects of life surrounding us.

الموضوعات الرئيسية