الأزياء التقليدية البلغارية کمصدر لتصميم ملابس منزلية معاصرة للنساء

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

قسم الملابس والنسيج کلية الإقتصاد المنزلى- جامعة حلوان

المستخلص

الملخص:
   تعتبر دراسة الأزياء من أهم العوامل التي توضح مدي التقدم الحضاري والإنتعاش الإقتصادي لأي بلد من البلدان, وتهدف هذه الدراسة إلى  إبتکار تصميمات للملابس المنزلية (لإستقبال الضيوف) برؤية جديدة مستوحاه من جماليات الأزياء التقليدية البلغارية للنساء التي لم يسبق دراستها من قبل, وإثراء مجال الملابس المنزلية للنساء بمعالجات إبداعية جديدة, والتعرف علي آراء کل من المتخصصين والمنتجين والمستهلکات في التصميمات المستلهمة من الأزياء التقليدية البلغارية للنساء.
 وقد قامت الباحثتان بتصميم (15) تصميم للملابس المنزليه (إستقبال الضيوف) وعرضهم علي مجموعة من المتخصصين وعددهم(15) من إعضاء هيئه التدريس بکلية الاقتصاد المنزلي – جامعة حلوان, ومن ثم إجراء المعاملات الإحصائية لإستخراج النتائج, وتحديد أفضل (10) تصميمات والتي حصلت علي أعلي النتائج.
ثم عرض التصميمات العشرة علي المستهلکات والتي تتراوح أعمارهم من (20: 35) وعددهم (30) مستهلکة, والمنتجين وکان عددهم(10) من منتجي الملابس المنزلية للتعرف من خلال آراءهم علي مدي تقبلهم للتصميمات المقترحة.
وقد توصلت الدراسة إلى أن التصميمات المقترحة لاقت قبولا من المتخصصين والمستهلکات والمنتجين مما يضيف فکر جديد لسوق الملابس المنزليه (إستقبال الضيوف).
 
الکلمات المفتاحية:
الأزياء التقليدية- بلغاريا-  ملابس منزلية.
 
Bulgarian traditional costumes as a source for contemporary women's home design
The study of fashion is considered one of the most important factors that explain the extent of civilization progress and economic recovery for any country, and this study aims to create designs for home clothes (to receive guests) with a new vision inspired by the aesthetics of traditional Bulgarian fashion for women that had not been studied before, and enrich the field of home clothes For women with new creative treatments, and get to know the opinions of both specialists, producers and consumers in the designs inspired by traditional Bulgarian fashion for women.
The researchers designed (15) designs for household clothes (receiving guests) and presented them to a group of specialists and their number (15) from members of the teaching staff of the Faculty of Home Economics - Helwan University, and then conducting statistical transactions to extract results, and determine the best (10) designs that got The highest results.
 
Then he presented the ten designs on the consumables, whose ages ranged from (20:35) and their number (30) was consumed, and the producers were (10) from the producers of household clothes to know through their opinions on the extent of their acceptance of the proposed designs.
The study found that the proposed designs have received approval from specialists, consumers and producers, which adds new thought to the household clothing market (receiving guests).
 
key words:
Traditional costumes - Bulgaria - Homewear.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية