فاعلية برنامج تعليمى فى تدريج نماذج ملابس الأطفال لتنمية الجوانب المهارية والمعرفية لطلاب کلية التربية قسم الإقتصاد المنزلى) The effectiveness of an educational program in grading models of children’s clothing to develop the skills and cognitive aspects of students in the College of Education, Department of Home Economics)

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 مدرس ثانوى بمدرسة الزقازيق الثانوية للبنات

2 كلية التربية بالإسماعيلية - جامعة قناة السويس سابقًا

3 كلية الاقتصاد المنزلي - جامعة المنوفية

المستخلص

ملخص البحث
شهدت صناعة الملابس تطور وتقدم سريع لذلک يجب أن تتوافر لدى القائمين بعمل النماذج درجة عالية من الخبرة وتتمثل فى القدرة على تطويع النماذج بکافة الطرق الفنية الحديثة ولإمکانية استخدام الکمبيوتر فى العملية التعلمية قامت الباحثة بعمل  (برنامج تعليمى عن تدريج نماذج ملابس الأطفال لطلاب کلية التربية قسم الأقتصاد المنزلى )بهدف رفع کفاءة الخريجين من الکليات والمعاهد المختلفة .
The garment industry Saw development and rapid progress so  those who work forms must have  a high degree of expertise and is in the ability to adapt the models in all the ways of modern art     the possibility of using computers in the educational process, the researcher work (educational program for kids clothes grading models for the students of the Faculty of Education, Department of Home Economics) in order to raise the efficiency of the graduates.
 
Research objectives

Identify skills of  calibrator  scale   models in children's clothing among students of various colleges and institutes 
Prepare a proposed program by using theComputer to develop the skills in the children's clothing scale models of students at colleges and specialized institutes. 

 
The Research has reached

There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and the control group means scores in the post application of the skill test for the experimental group.
There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the pre and post application of the skill test for the post application. 

 

هدفت الدراسة إلى
 1.   تحديد مهارات تدريج نماذج ملابس الأطفال لدى الطلاب الکليات والمعاهد المختلفة.
2 .إعداد برنامج مقترح باستخدام الحاسب الآلى لتنمية المهارات فى تدريج نماذج ملابس الأطفال لدى طلاب الکليات والمعاهد المتخصصة.
3.الکشف عن  فاعلية البرنامج التعليمى فى تنمية مهارات طلاب الکليات والمعاهد المتخصصة فى تدريج نماذج ملابس الأطفال
    توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية

يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية ومتوسطات درجات المجموعة الضابطة فى التطبيق البعدى للإختبار المهارى لصالح المجموعة التجريبية .
توجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية فى التطبيق القبلى والبعدى للإختبار المهارى لصالح التطبيق البعدى .

 
 


 
English Summary
 
The garment industry Saw development and rapid progress so  those who work forms must have  a high degree of expertise and is in the ability to adapt the models in all the ways of modern art     the possibility of using computers in the educational process، the researcher work (educational program for kids clothes grading models for the students of the Faculty of Education، Department of Home Economics) in order to raise the efficiency of the graduates.
 
Research objectives

Identify skills of  calibrator  scale   models in children's clothing among students of various colleges and institutes 
 Prepare a proposed program by using theComputer to develop the skills in the children's clothing scale models of students at colleges and specialized institutes. 

 
The Research has reached

There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and the control group means scores in the post application of the skill test for the experimental group.                         
 There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the pre and post application of the skill test for the post application. 

الموضوعات الرئيسية